• Řešení problémů, diskuze a jiné problémy přesunuty na Discord
    Fórum již není tak aktivní jako dříve, a tak jsme přesunuli skoro veškerou aktivitu na náš Discord. Může se tedy stát, že zde nedostaneš odpověď a budeš zcela ignorován. Discord invite link: Odkaz
Status
Uzamknuto, nelze přidávat odpovědi.
vcera_dnes_zitra.png

Každý rok, v tuhle dobu tu sedím, a říkám si, co já sakra budu psát. Co bych měl sdělit lidem na serveru, lidem kteří sledují náš server, lidem kteří věří v nás, našim hráčům. Popravdě to nikdy nevím, ale vím jedno že letos to bude opravdu od srdce.

Víš ono bych si tu mohl stěžovat jak je svět na prd, jak se támhle válčí, a kvůli tomu se mění něco támhle. Jak nějaká firma zavede to, a projeví se to i na hratelnosti samotného Minecraftu. Ne to já nemusím jelikož jsem to dělal roky před. Každý rok tu píšu téma, téma které má shrnout to, co se dělo na serveru a nastínit to, co se bude dít dál. Jakožto majitel, musím mít logicky přehled o všem, a jít přes ty překážky nějakou cestou, která se naskytne každý den... stejně tak jako včera, dnes a zítra.

Včera
Když jsem zakládal server, byl to server pro kamarády, nebyl jsem na něm první a tisíckrát omletá věta. Kterou zde zná každý, to že z toho bude velký server jsem věděl, věděl jsem to protože jsem to chtěl. A když něco chceš, tak to po nějakém úsilí dostaneš. Problém ale nastávává tehdy, když ta věc nebo prostě to co chceš je tak daleko, že nevíš zda tam dojdeš. Pak jenom sedíš a přemýšlíš jestli máš pokračovat, jestli se to opravdu vyplatí, nic ti nevychází, všechno zkazíš, všichni od tebe odejdou, pomluví tě, seřvou tě a zapomenou na tebe. A ukážou se až když to nebudeš čekat. Má to tedy cenu pokračovat? Má jelikož i kapitáni lodí jsou na své lodi až do potopení.

CraftMania jako server je úspěšný server, server který z pěti slotů dostal až na 1. server na několik dní a překonal všechny, překonal sám sebe. O to víc mi to rve srdce každý večer, když tam vidím pod sto hráčů online. Ty tisíce hodin plánování, ty tisíce spravování, ty tisíce hodin s komunitou, ty tisíce hodin které tam strávili lidi zdarma aby jenom někam patřili, ty miliony vzpomínek co tu s námi vždycky budou. To v tom serveru je a ještě víc mi to rve srdce když v žebříčku serverů jsou servery, který trestají hráče jak se jim zachce, servery který existují méně jak rok a vytahují se, jak jsou největší, jak dokázali porazit někoho, kdo tu je šest let.

Nechápu a naprosto se mi příčí, jak mohou existovat servery kde je hlavním trhákem trolení, spíš že to hráči hledají. Dřív se dělaly servery aby byly unikátní, aby měli něco, co nemají ostatní.. dneska? Servery protlačený Youtubery. Když CM začínala, každý mi říkal, že to nemá šanci, že jsou tu SG, GT a jiný, který mají stovky a my jenom desítky. Nepotřebovali jsme Youtubery i přes to, že je každý server měl. Nepotřebovali jsme žádnou podporu, spoléhali jsme na jedno, na to aby každý hráč který navštíví server, tak aby mu zůstal v srdci. Aby věděl, že se tam může kdykoliv vrátit. Aby věděl, že tam ke každému padne trochu tý lásky aspoň ze strany pravidel, změn a jiných věcí.

To vše samozřejmě vedlo k tomu, že se CM stala tím co je. A jestli tohle čte někdo z jinýho serveru, řeknu vám jediný. Za to co CM dokázala, co dokázala komunita a admin team udělat je neuvěřitelný. A dám ruku do ohně za to, že se tu najde minimálně sto lidí, kterým navždy náš server zůstane v srdci. Včera. Dnes. Zítra. Navždy.

Nyní tu jsme ve stavu, ke kterému jsem doufal že nikdy nedojde. Jedná se o fatální propad serveru jak z pohledu online hráčů, hlasování tak i hodnocení. At děláme co děláme, propady jsou stále větší a větší. Je to jako vir, víte o tom že tu je, snažíte se ho odstranit ale i tak tu je a šíří se. Jak jsem ale psal a psát budu, naděje umírá poslední, ale když se podíváte co upřednostní komunita za servery narozdíl od těch kvalitnějších (i CM). Tak tak si stále opakuji, jak jsme to tehdy dokázali.

Tvrdí se, že Minecraft jako takový upadá. Jenže, když se podíváš na žebříčky, Minecraft je stále v TOP. Třeba například v Youtube Rewindu 2019 je Minecraft nejnahrávanější hra na Lets Playe a tedy i nejsledovanější na Lets Playe. Pak se koukneš na zahraniční servery ke zjistíš, že servery co dříve měli davcet tisíc online hráčů dneska mají přes den okolo 500. Tak upadá ten Minecraft nebo nebo ne? Je tu mnoho a mnoho hráčů, který jsou nikde? Samozřejmě nemůžeme tu srovnávat zahraniční youtubery/minecraft servery ale u nás patří Minecraft taky k TOP Lets Playovaným videím atd. Tak kde to všechno je? To většina hráčů kouká a nehraje? Kdo ví...

Mnoho hráčů se mě ptá, proč mě to stále baví dělat server, když doslova po takovém úpadku hráčů, by to každý vzdal. No odpověď je, že pořád nejsem spokojený s tím, jak to vše dopadlo. Navíc, server byl můj hlavní příjem, již dávno není, je to mnou braný jako vedlejší aktivita. A faktem zůstává, že s ukončením CM bych sice věděl co dělat, ale ztratilo by to to kouzlo, bylo by ticho, žádný problémy, žádný hráči, žádný kamarádi?! A hlavně bych to vzdal a se mnou by muselo mnoho dalších lidí. Někdy k tomu ale musí přijít, že....?

S těmi všemi vzpomínkami, když si sednu a zamyslím se, a představím si starou CM. První lobby, první Annihilation, první BedWars, první Prison... první server. Cítím něco jako potěšení, že jsme společně vytvořili vzpomínku. Něco, kde hráči si věřili, něco kde si někdo našel i vztah a lásku, něco kde si někdo našel kvůli tomu i práci nebo-li server s srdcem. Tohle je ta jedinečnost.

V roce 2018 výroční téma nevyšlo a ani se nijak neslavilo pět let, důvodů je mnoho. Jedním z nich je ten, že rok 2018 byl pro server doslova fatální. A v roce 2019 jsme se snažili z této díry, do které se CM zakopala vyhrabat. Pro ty co neví, co se dělo v 2018, tak připomenu špatné změny ve VIP, Mojang Eula, Online Mode a rm -rf /srv. Tyto čtyři věci, stejně jako roční období dokázali dát hřebíky na rakev serveru pěkne znát. Proto jsem minulý rok nevydal žádné téma, nepřišlo mi vhodné, něco shrnovat když to mělo takový fail.

Mojang Eula, to je kapitola sama o sobě. Někteří si zde myslí, že jsme byli dotlačený na základě EULY do online-modu. Což není pravda. Online-mode byl můj výmysl, jelikož jsem doufal, že to dopadne jinak. S tím vším ale v roce 2018, to dopadlo jak to dopadnout má - blbě. Jak jsem pak ve výsledku psal, CM je a bude warez server a do svého konce jím bude. Tehdy s změnou na online-mode odešlo mnoho hráčů, což byl fatální hřebík a k tomu 4x WIPE za jeden rok celého serveru v jednom roce. Jednou na 1.12, pak přechod na online-mode, přechod na offline-mode a pak můj slavný kousek s rm -rf /srv kdy jsem smazal půlku serveru nadobro. Byl to hard rok, ale přežili jsme ho. Na cestě k lepším zítřkům jsou i špatný cesty. Jenom mi nepřijde fér od Mojangu, že jsme byli kontrolovaný my a né jiný servery. Nevím jestli to mám brát jako poctu nebo jako urážku.

Dnes
Letos v roce 2019, jak jsem psal, jsme se snažili z toho všeho vyhrabat. Zavést nové věci, zavést slíbené věci. Zavést to co hráči chtěli, více s nimi o nápadech komunikovat, dávat jim přehled o změnách a rozhodovat o tom, co by bylo a nebylo lepší.

I po tom všem, se dá rok 2019 považovat za dobrý i špatný rok. Dobrý z důvodu mnoha updatů, špatný z důvodu poklesu hráčů. Víš když se nad tím zamyslíš, co CM dělá blbě. Proč nikoho nezaujme, denně se připojí stovky nových hráčů, co se ale odpojí a odehrají tu max 10 minut. Špetka z toho tu zůstane, proč ale? Ono z malé části, možná nebude problém u nás. Samozřejmě je to aktuálně způsobeno tím, že je doslova bordel ve verzích, dost věcí je zabugovaných a hráči, co vyžadují třeba WE, tak prostě na Creativu bez WE hrát nebudou. Holt musí počkat až vše bude na jedné verzi bez bugů.

Ale podívejme se třeba na takový samotný Minecraft. CraftMania vznikla dnes před 6 lety, tedy v roce 2013. Veřejná se stala až v únoru 2014. Roky 2013 až 2015 jsou u Minecraftu považovány za nejlepší časy. V těchto letech vzniklo mnoho serverů. Pamatuji si Hypixel, co měl 2 tisíce hráčů a Mineplex, co měl deset tisíc. Pamatuji si, jak na českém minecraftu byly servery jako Bycraft, na prvním žebříčku byl je a stále bude Survival-Games. A náš jediný cíl, byl být mezi nimi. A taky že se tak stalo, mnoho hráčů si pamatuje stovky až tisíce hráčů na CM. Nikdo si ale nepamatuje proč tomu tak bylo. Napovím, bylo to období konec 1.8 verze. Dál už všichni ví, co následovalo.

Mnoho hráčů hejtí a do dneška hejtí CM, že přešla tehdy na novější verze. Musím sám uznat, že tehdy jsme měli počkat. Kdybych já nebyl tak nadšený z nový verze a prakticky instantně neměnil CM na 1.9, kterou nikdo tehdy nechtěl. Nemuseli by jsme dneska u čtení tohoto tématu držet kapesník. Proto jsem se snažil s verzí 1.13 počkat, problém je, že vyšla 1.14, kterou chtěl každý jenže 1.14 je zase hřebík pro samotný Minecraft, a tak nezbývá než čekat na 1.15, která již vyšla ale není to nic slavného. A tak si říkáte, s každým updatem odejdou a přijdou nový hráči, ale v celkovým výsledku stejně prakticky odejdou. Protože čím vyšší verzi CM má, tím nižší je počet hráčů. A může být ten počet hráčů nižší než je teď, aby jsme četli za rok další výroční téma?

Bojím se toho co přijde a nevím ani zda to chci vědět. Ale nikdy nepoznáte budoucnost, pokud k ní nepřijdete blíž. S novou verzí se také snažíme plnit staré cíle, aby každý server měl svůj cíl. Svůj end game. Svoje poslání. Svojí komunitu. Chceme aby každý server byl jiný i když jsou si v základu podobný... př. Survival a Vanilla nebo Skyblock a Vanilla-Skyblock. Počkat? Vanilla-Skyblock? Ne SkyCloud :).

Je tu ale ještě jedna věc, o které by měl každý vědět. Před měsícem to byl rok, od mého smazání serverů se přece nic už podobného stát nemůže. Všem jsme ale záměrně nedávno lhali. Chyba zvaná "crash disku" se opravdu nestala, jelikož jak někoho správně napadlo... co zálohy? A navíc disky jsou dělený na raid pole (prostě na části, co neví), tak jak se to mohlo stát? No tu noc, kdy se to stalo, se toho stalo opět klasicky hodně v jednu blbou chvíli. Měla se updatovat MySQL nebo-li databáze z verze 5.7 na 8.0. Je to potřeba pro naše budoucí plány s VIP synchronizacemi atd. Jenže já hlupák nevypl zálohy a tak se zálohovací scripty nemohly připojit na vypnutou databázi a vytvořili 20kb zipy, které nahráli a přepsali všechny starý zálohy (jelikož taková debilní chyba se ještě nikdy nestala). No a samozřejmě update databáze se nepovedl. A to je důvod, proč zmizely statistiky...

Za rok 2019 jsme měli hlavních pár plánů, prvním z nich byl zavést veřejnou API. To se nám podařilo jelikož na jaře jsme spustili https://api.craftmania.cz tedy veřejnou API, kterou nikdo v CZ/SK nemá. A dáváme tak přístup k datům, které hráči mají na serveru a dáváme tak možnost všem kdo umí programovat jakkoliv nakládat bez omezení. Samozřejmě bez úprav, pouze na čtení. Na světě je málo serverů, které by toto nabízeli a já sám znám pár serverů, který bych napočítal na svých rukách a jednimi z nich je CM. PS: Api je open-source.

Dalším krokem bylo pozměnit updaty. Chtěli jsme zavést revize, které tu dříve byly a každý si je chválil. Poté tu byly dev blogy a poté? No nic, a tak jsme se vrátili a vše spojili a vytvořili https://changelog.craftmania.cz tedy web, přímo zaměřený na změny a třešničkou na dortu je oznamování o změnách a zobrazování v lobby po připojení.

Dále jsme měli v plánu zavést webový statistiky, leaderboardy a celkově pozměnit a vytvořit serverovou ekonomiku. Jak globální tak postavenou na délce hraní. Tento projekt je nazvaný jako CraftEconomy a jedná se o něco, co mají pouze největší servery. Vlastní ekonomiku a statistiky propojené s API a všemi našimi pluginy, tak aby hráč měl lepší pocit z hraní (odměny) a mohl si nastavit více než jinde. Hráči z 1.14 mi určitě dají za pravdu, že je to lepší a že se snažíme udělat a pozměnit hratelnost všech serverů. Beta web o statistikách je na https://stats.craftmania.cz

A v neposlední řadě je tu nové lobby, které přineslo na server něco, co má špetka serverů. A to vlastní příběh. Příběh, který má mnoho dějových linek. Zatím v ní hraji pouze já a Zillzi a pár NPC postav ale nevylučuji, že se tam nemohou objevit i jiné lidi z AT nebo dokonce hráči. Uvidíme jak se vše bude odkrývat, zatím je vše v přípravách. Až čas ukáže, pravý čas.

V roce 2019 se připojilo 218 tisíc nových hráčů, celkem 36 tisíc z nich hrálo na serveru pravidelně. Z 36 tisíc hráčů bylo 21 tisíc originálek. Celkově bylo za rok 2019 okolo 19 výpadků v celkový době 9 hodin. Bylo nakoupeno 476 VIP/balíčků na Storu. Bylo uděleno přes 9 tisíc trestů. Hráči nahráli okolo 1,7 milionů hodin.

Zítra
V dalším roce na nás čeká mnoho updatů, změn a vylepšení, jak to tak vždycky bývá. Vždycky jsem zde psal, co nového CM zavede, letos to ale udělám jinak. Nenapíšu nic. Říkáš si proč? Však my chceme vědět, co máš v plánu Waku. Víš po šesti letech jsem se naučil, konečně, nepsat nový věci a slibovat. Řeknu ti jenom jedno, věř mi, věř nám a všichni budeme doufat, že se nám podaří, dostat CM z "černý díry" starých a špatných verzí. Protože pokud by se tak nestalo je toto zřejmě poslední výroční téma, které čteš.

Nemám v plánu skončit, ale pokud ani 1.15 servery neuspějí, CM neuspěje, nezaujme. Tak bude rok 2020 tím pravým rokem k zakončení jedné dekády v našem srdci.
 

Komentáře

Status
Uzamknuto, nelze přidávat odpovědi.
Upřímně.. Nemám moc slov..
Po 5 letech, které jsem na cm strávil si nedokážu představit její konec.. ( říkám si "Co bych dělal? Kde bych hrál? S kým?")
Doufejme tedy, že nenastane..
Obrovská poklona těm, kteří za serverem stále stojí, a snaží se jej obnovit. V hloubi duše doufám, že se tady opět za rok sejdeme při čtení podobného tématu, ale výhled na budoucnost bude kladnější..
 

Každý rok, v tuhle dobu tu sedím, a říkám si, co já sakra budu psát. Co bych měl sdělit lidem na serveru, lidem kteří sledují náš server, lidem kteří věří v nás, našim hráčům. Popravdě to nikdy nevím, ale vím jedno že letos to bude opravdu od srdce.

Víš ono bych si tu mohl stěžovat jak je svět na prd, jak se támhle válčí, a kvůli tomu se mění něco támhle. Jak nějaká firma zavede to, a projeví se to i na hratelnosti samotného Minecraftu. Ne to já nemusím jelikož jsem to dělal roky před. Každý rok tu píšu téma, téma které má shrnout to, co se dělo na serveru a nastínit to, co se bude dít dál. Jakožto majitel, musím mít logicky přehled o všem, a jít přes ty překážky nějakou cestou, která se naskytne každý den... stejně tak jako včera, dnes a zítra.

Včera
Když jsem zakládal server, byl to server pro kamarády, nebyl jsem na něm první a tisíckrát omletá věta. Kterou zde zná každý, to že z toho bude velký server jsem věděl, věděl jsem to protože jsem to chtěl. A když něco chceš, tak to po nějakém úsilí dostaneš. Problém ale nastávává tehdy, když ta věc nebo prostě to co chceš je tak daleko, že nevíš zda tam dojdeš. Pak jenom sedíš a přemýšlíš jestli máš pokračovat, jestli se to opravdu vyplatí, nic ti nevychází, všechno zkazíš, všichni od tebe odejdou, pomluví tě, seřvou tě a zapomenou na tebe. A ukážou se až když to nebudeš čekat. Má to tedy cenu pokračovat? Má jelikož i kapitáni lodí jsou na své lodi až do potopení.

CraftMania jako server je úspěšný server, server který z pěti slotů dostal až na 1. server na několik dní a překonal všechny, překonal sám sebe. O to víc mi to rve srdce každý večer, když tam vidím pod sto hráčů online. Ty tisíce hodin plánování, ty tisíce spravování, ty tisíce hodin s komunitou, ty tisíce hodin které tam strávili lidi zdarma aby jenom někam patřili, ty miliony vzpomínek co tu s námi vždycky budou. To v tom serveru je a ještě víc mi to rve srdce když v žebříčku serverů jsou servery, který trestají hráče jak se jim zachce, servery který existují méně jak rok a vytahují se, jak jsou největší, jak dokázali porazit někoho, kdo tu je šest let.

Nechápu a naprosto se mi příčí, jak mohou existovat servery kde je hlavním trhákem trolení, spíš že to hráči hledají. Dřív se dělaly servery aby byly unikátní, aby měli něco, co nemají ostatní.. dneska? Servery protlačený Youtubery. Když CM začínala, každý mi říkal, že to nemá šanci, že jsou tu SG, GT a jiný, který mají stovky a my jenom desítky. Nepotřebovali jsme Youtubery i přes to, že je každý server měl. Nepotřebovali jsme žádnou podporu, spoléhali jsme na jedno, na to aby každý hráč který navštíví server, tak aby mu zůstal v srdci. Aby věděl, že se tam může kdykoliv vrátit. Aby věděl, že tam ke každému padne trochu tý lásky aspoň ze strany pravidel, změn a jiných věcí.

To vše samozřejmě vedlo k tomu, že se CM stala tím co je. A jestli tohle čte někdo z jinýho serveru, řeknu vám jediný. Za to co CM dokázala, co dokázala komunita a admin team udělat je neuvěřitelný. A dám ruku do ohně za to, že se tu najde minimálně sto lidí, kterým navždy náš server zůstane v srdci. Včera. Dnes. Zítra. Navždy.

Nyní tu jsme ve stavu, ke kterému jsem doufal že nikdy nedojde. Jedná se o fatální propad serveru jak z pohledu online hráčů, hlasování tak i hodnocení. At děláme co děláme, propady jsou stále větší a větší. Je to jako vir, víte o tom že tu je, snažíte se ho odstranit ale i tak tu je a šíří se. Jak jsem ale psal a psát budu, naděje umírá poslední, ale když se podíváte co upřednostní komunita za servery narozdíl od těch kvalitnějších (i CM). Tak tak si stále opakuji, jak jsme to tehdy dokázali.

Tvrdí se, že Minecraft jako takový upadá. Jenže, když se podíváš na žebříčky, Minecraft je stále v TOP. Třeba například v Youtube Rewindu 2019 je Minecraft nejnahrávanější hra na Lets Playe a tedy i nejsledovanější na Lets Playe. Pak se koukneš na zahraniční servery ke zjistíš, že servery co dříve měli davcet tisíc online hráčů dneska mají přes den okolo 500. Tak upadá ten Minecraft nebo nebo ne? Je tu mnoho a mnoho hráčů, který jsou nikde? Samozřejmě nemůžeme tu srovnávat zahraniční youtubery/minecraft servery ale u nás patří Minecraft taky k TOP Lets Playovaným videím atd. Tak kde to všechno je? To většina hráčů kouká a nehraje? Kdo ví...

Mnoho hráčů se mě ptá, proč mě to stále baví dělat server, když doslova po takovém úpadku hráčů, by to každý vzdal. No odpověď je, že pořád nejsem spokojený s tím, jak to vše dopadlo. Navíc, server byl můj hlavní příjem, již dávno není, je to mnou braný jako vedlejší aktivita. A faktem zůstává, že s ukončením CM bych sice věděl co dělat, ale ztratilo by to to kouzlo, bylo by ticho, žádný problémy, žádný hráči, žádný kamarádi?! A hlavně bych to vzdal a se mnou by muselo mnoho dalších lidí. Někdy k tomu ale musí přijít, že....?

S těmi všemi vzpomínkami, když si sednu a zamyslím se, a představím si starou CM. První lobby, první Annihilation, první BedWars, první Prison... první server. Cítím něco jako potěšení, že jsme společně vytvořili vzpomínku. Něco, kde hráči si věřili, něco kde si někdo našel i vztah a lásku, něco kde si někdo našel kvůli tomu i práci nebo-li server s srdcem. Tohle je ta jedinečnost.

V roce 2018 výroční téma nevyšlo a ani se nijak neslavilo pět let, důvodů je mnoho. Jedním z nich je ten, že rok 2018 byl pro server doslova fatální. A v roce 2019 jsme se snažili z této díry, do které se CM zakopala vyhrabat. Pro ty co neví, co se dělo v 2018, tak připomenu špatné změny ve VIP, Mojang Eula, Online Mode a rm -rf /srv. Tyto čtyři věci, stejně jako roční období dokázali dát hřebíky na rakev serveru pěkne znát. Proto jsem minulý rok nevydal žádné téma, nepřišlo mi vhodné, něco shrnovat když to mělo takový fail.

Mojang Eula, to je kapitola sama o sobě. Někteří si zde myslí, že jsme byli dotlačený na základě EULY do online-modu. Což není pravda. Online-mode byl můj výmysl, jelikož jsem doufal, že to dopadne jinak. S tím vším ale v roce 2018, to dopadlo jak to dopadnout má - blbě. Jak jsem pak ve výsledku psal, CM je a bude warez server a do svého konce jím bude. Tehdy s změnou na online-mode odešlo mnoho hráčů, což byl fatální hřebík a k tomu 4x WIPE za jeden rok celého serveru v jednom roce. Jednou na 1.12, pak přechod na online-mode, přechod na offline-mode a pak můj slavný kousek s rm -rf /srv kdy jsem smazal půlku serveru nadobro. Byl to hard rok, ale přežili jsme ho. Na cestě k lepším zítřkům jsou i špatný cesty. Jenom mi nepřijde fér od Mojangu, že jsme byli kontrolovaný my a né jiný servery. Nevím jestli to mám brát jako poctu nebo jako urážku.

Dnes
Letos v roce 2019, jak jsem psal, jsme se snažili z toho všeho vyhrabat. Zavést nové věci, zavést slíbené věci. Zavést to co hráči chtěli, více s nimi o nápadech komunikovat, dávat jim přehled o změnách a rozhodovat o tom, co by bylo a nebylo lepší.

I po tom všem, se dá rok 2019 považovat za dobrý i špatný rok. Dobrý z důvodu mnoha updatů, špatný z důvodu poklesu hráčů. Víš když se nad tím zamyslíš, co CM dělá blbě. Proč nikoho nezaujme, denně se připojí stovky nových hráčů, co se ale odpojí a odehrají tu max 10 minut. Špetka z toho tu zůstane, proč ale? Ono z malé části, možná nebude problém u nás. Samozřejmě je to aktuálně způsobeno tím, že je doslova bordel ve verzích, dost věcí je zabugovaných a hráči, co vyžadují třeba WE, tak prostě na Creativu bez WE hrát nebudou. Holt musí počkat až vše bude na jedné verzi bez bugů.

Ale podívejme se třeba na takový samotný Minecraft. CraftMania vznikla dnes před 6 lety, tedy v roce 2013. Veřejná se stala až v únoru 2014. Roky 2013 až 2015 jsou u Minecraftu považovány za nejlepší časy. V těchto letech vzniklo mnoho serverů. Pamatuji si Hypixel, co měl 2 tisíce hráčů a Mineplex, co měl deset tisíc. Pamatuji si, jak na českém minecraftu byly servery jako Bycraft, na prvním žebříčku byl je a stále bude Survival-Games. A náš jediný cíl, byl být mezi nimi. A taky že se tak stalo, mnoho hráčů si pamatuje stovky až tisíce hráčů na CM. Nikdo si ale nepamatuje proč tomu tak bylo. Napovím, bylo to období konec 1.8 verze. Dál už všichni ví, co následovalo.

Mnoho hráčů hejtí a do dneška hejtí CM, že přešla tehdy na novější verze. Musím sám uznat, že tehdy jsme měli počkat. Kdybych já nebyl tak nadšený z nový verze a prakticky instantně neměnil CM na 1.9, kterou nikdo tehdy nechtěl. Nemuseli by jsme dneska u čtení tohoto tématu držet kapesník. Proto jsem se snažil s verzí 1.13 počkat, problém je, že vyšla 1.14, kterou chtěl každý jenže 1.14 je zase hřebík pro samotný Minecraft, a tak nezbývá než čekat na 1.15, která již vyšla ale není to nic slavného. A tak si říkáte, s každým updatem odejdou a přijdou nový hráči, ale v celkovým výsledku stejně prakticky odejdou. Protože čím vyšší verzi CM má, tím nižší je počet hráčů. A může být ten počet hráčů nižší než je teď, aby jsme četli za rok další výroční téma?

Bojím se toho co přijde a nevím ani zda to chci vědět. Ale nikdy nepoznáte budoucnost, pokud k ní nepřijdete blíž. S novou verzí se také snažíme plnit staré cíle, aby každý server měl svůj cíl. Svůj end game. Svoje poslání. Svojí komunitu. Chceme aby každý server byl jiný i když jsou si v základu podobný... př. Survival a Vanilla nebo Skyblock a Vanilla-Skyblock. Počkat? Vanilla-Skyblock? Ne SkyCloud :).

Je tu ale ještě jedna věc, o které by měl každý vědět. Před měsícem to byl rok, od mého smazání serverů se přece nic už podobného stát nemůže. Všem jsme ale záměrně nedávno lhali. Chyba zvaná "crash disku" se opravdu nestala, jelikož jak někoho správně napadlo... co zálohy? A navíc disky jsou dělený na raid pole (prostě na části, co neví), tak jak se to mohlo stát? No tu noc, kdy se to stalo, se toho stalo opět klasicky hodně v jednu blbou chvíli. Měla se updatovat MySQL nebo-li databáze z verze 5.7 na 8.0. Je to potřeba pro naše budoucí plány s VIP synchronizacemi atd. Jenže já hlupák nevypl zálohy a tak se zálohovací scripty nemohly připojit na vypnutou databázi a vytvořili 20kb zipy, které nahráli a přepsali všechny starý zálohy (jelikož taková debilní chyba se ještě nikdy nestala). No a samozřejmě update databáze se nepovedl. A to je důvod, proč zmizely statistiky...

Za rok 2019 jsme měli hlavních pár plánů, prvním z nich byl zavést veřejnou API. To se nám podařilo jelikož na jaře jsme spustili https://api.craftmania.cz tedy veřejnou API, kterou nikdo v CZ/SK nemá. A dáváme tak přístup k datům, které hráči mají na serveru a dáváme tak možnost všem kdo umí programovat jakkoliv nakládat bez omezení. Samozřejmě bez úprav, pouze na čtení. Na světě je málo serverů, které by toto nabízeli a já sám znám pár serverů, který bych napočítal na svých rukách a jednimi z nich je CM. PS: Api je open-source.

Dalším krokem bylo pozměnit updaty. Chtěli jsme zavést revize, které tu dříve byly a každý si je chválil. Poté tu byly dev blogy a poté? No nic, a tak jsme se vrátili a vše spojili a vytvořili https://changelog.craftmania.cz tedy web, přímo zaměřený na změny a třešničkou na dortu je oznamování o změnách a zobrazování v lobby po připojení.

Dále jsme měli v plánu zavést webový statistiky, leaderboardy a celkově pozměnit a vytvořit serverovou ekonomiku. Jak globální tak postavenou na délce hraní. Tento projekt je nazvaný jako CraftEconomy a jedná se o něco, co mají pouze největší servery. Vlastní ekonomiku a statistiky propojené s API a všemi našimi pluginy, tak aby hráč měl lepší pocit z hraní (odměny) a mohl si nastavit více než jinde. Hráči z 1.14 mi určitě dají za pravdu, že je to lepší a že se snažíme udělat a pozměnit hratelnost všech serverů. Beta web o statistikách je na https://stats.craftmania.cz

A v neposlední řadě je tu nové lobby, které přineslo na server něco, co má špetka serverů. A to vlastní příběh. Příběh, který má mnoho dějových linek. Zatím v ní hraji pouze já a Zillzi a pár NPC postav ale nevylučuji, že se tam nemohou objevit i jiné lidi z AT nebo dokonce hráči. Uvidíme jak se vše bude odkrývat, zatím je vše v přípravách. Až čas ukáže, pravý čas.

V roce 2019 se připojilo 218 tisíc nových hráčů, celkem 36 tisíc z nich hrálo na serveru pravidelně. Z 36 tisíc hráčů bylo 21 tisíc originálek. Celkově bylo za rok 2019 okolo 19 výpadků v celkový době 9 hodin. Bylo nakoupeno 476 VIP/balíčků na Storu. Bylo uděleno přes 9 tisíc trestů. Hráči nahráli okolo 1,7 milionů hodin.

Zítra
V dalším roce na nás čeká mnoho updatů, změn a vylepšení, jak to tak vždycky bývá. Vždycky jsem zde psal, co nového CM zavede, letos to ale udělám jinak. Nenapíšu nic. Říkáš si proč? Však my chceme vědět, co máš v plánu Waku. Víš po šesti letech jsem se naučil, konečně, nepsat nový věci a slibovat. Řeknu ti jenom jedno, věř mi, věř nám a všichni budeme doufat, že se nám podaří, dostat CM z "černý díry" starých a špatných verzí. Protože pokud by se tak nestalo je toto zřejmě poslední výroční téma, které čteš.

Nemám v plánu skončit, ale pokud ani 1.15 servery neuspějí, CM neuspěje, nezaujme. Tak bude rok 2020 tím pravým rokem k zakončení jedné dekády v našem srdci.
U tohohle čtení mi ukápla slzička. Nádherně si to popsal a já si to přesně tak pamatuju. Snad CM zažije znovuzrození.
 
věřím, Cm jde po cestě k lepším zítřkům, mě bavilo Bedwars, starý survivaly a skyblocky, vanilla s reskama, i další takové ty pokusné minihry, na které se brzo zapomnělo (třeba skygiants), asi už pro mě cm není
 

Každý rok, v tuhle dobu tu sedím, a říkám si, co já sakra budu psát. Co bych měl sdělit lidem na serveru, lidem kteří sledují náš server, lidem kteří věří v nás, našim hráčům. Popravdě to nikdy nevím, ale vím jedno že letos to bude opravdu od srdce.

Víš ono bych si tu mohl stěžovat jak je svět na prd, jak se támhle válčí, a kvůli tomu se mění něco támhle. Jak nějaká firma zavede to, a projeví se to i na hratelnosti samotného Minecraftu. Ne to já nemusím jelikož jsem to dělal roky před. Každý rok tu píšu téma, téma které má shrnout to, co se dělo na serveru a nastínit to, co se bude dít dál. Jakožto majitel, musím mít logicky přehled o všem, a jít přes ty překážky nějakou cestou, která se naskytne každý den... stejně tak jako včera, dnes a zítra.

Včera
Když jsem zakládal server, byl to server pro kamarády, nebyl jsem na něm první a tisíckrát omletá věta. Kterou zde zná každý, to že z toho bude velký server jsem věděl, věděl jsem to protože jsem to chtěl. A když něco chceš, tak to po nějakém úsilí dostaneš. Problém ale nastávává tehdy, když ta věc nebo prostě to co chceš je tak daleko, že nevíš zda tam dojdeš. Pak jenom sedíš a přemýšlíš jestli máš pokračovat, jestli se to opravdu vyplatí, nic ti nevychází, všechno zkazíš, všichni od tebe odejdou, pomluví tě, seřvou tě a zapomenou na tebe. A ukážou se až když to nebudeš čekat. Má to tedy cenu pokračovat? Má jelikož i kapitáni lodí jsou na své lodi až do potopení.

CraftMania jako server je úspěšný server, server který z pěti slotů dostal až na 1. server na několik dní a překonal všechny, překonal sám sebe. O to víc mi to rve srdce každý večer, když tam vidím pod sto hráčů online. Ty tisíce hodin plánování, ty tisíce spravování, ty tisíce hodin s komunitou, ty tisíce hodin které tam strávili lidi zdarma aby jenom někam patřili, ty miliony vzpomínek co tu s námi vždycky budou. To v tom serveru je a ještě víc mi to rve srdce když v žebříčku serverů jsou servery, který trestají hráče jak se jim zachce, servery který existují méně jak rok a vytahují se, jak jsou největší, jak dokázali porazit někoho, kdo tu je šest let.

Nechápu a naprosto se mi příčí, jak mohou existovat servery kde je hlavním trhákem trolení, spíš že to hráči hledají. Dřív se dělaly servery aby byly unikátní, aby měli něco, co nemají ostatní.. dneska? Servery protlačený Youtubery. Když CM začínala, každý mi říkal, že to nemá šanci, že jsou tu SG, GT a jiný, který mají stovky a my jenom desítky. Nepotřebovali jsme Youtubery i přes to, že je každý server měl. Nepotřebovali jsme žádnou podporu, spoléhali jsme na jedno, na to aby každý hráč který navštíví server, tak aby mu zůstal v srdci. Aby věděl, že se tam může kdykoliv vrátit. Aby věděl, že tam ke každému padne trochu tý lásky aspoň ze strany pravidel, změn a jiných věcí.

To vše samozřejmě vedlo k tomu, že se CM stala tím co je. A jestli tohle čte někdo z jinýho serveru, řeknu vám jediný. Za to co CM dokázala, co dokázala komunita a admin team udělat je neuvěřitelný. A dám ruku do ohně za to, že se tu najde minimálně sto lidí, kterým navždy náš server zůstane v srdci. Včera. Dnes. Zítra. Navždy.

Nyní tu jsme ve stavu, ke kterému jsem doufal že nikdy nedojde. Jedná se o fatální propad serveru jak z pohledu online hráčů, hlasování tak i hodnocení. At děláme co děláme, propady jsou stále větší a větší. Je to jako vir, víte o tom že tu je, snažíte se ho odstranit ale i tak tu je a šíří se. Jak jsem ale psal a psát budu, naděje umírá poslední, ale když se podíváte co upřednostní komunita za servery narozdíl od těch kvalitnějších (i CM). Tak tak si stále opakuji, jak jsme to tehdy dokázali.

Tvrdí se, že Minecraft jako takový upadá. Jenže, když se podíváš na žebříčky, Minecraft je stále v TOP. Třeba například v Youtube Rewindu 2019 je Minecraft nejnahrávanější hra na Lets Playe a tedy i nejsledovanější na Lets Playe. Pak se koukneš na zahraniční servery ke zjistíš, že servery co dříve měli davcet tisíc online hráčů dneska mají přes den okolo 500. Tak upadá ten Minecraft nebo nebo ne? Je tu mnoho a mnoho hráčů, který jsou nikde? Samozřejmě nemůžeme tu srovnávat zahraniční youtubery/minecraft servery ale u nás patří Minecraft taky k TOP Lets Playovaným videím atd. Tak kde to všechno je? To většina hráčů kouká a nehraje? Kdo ví...

Mnoho hráčů se mě ptá, proč mě to stále baví dělat server, když doslova po takovém úpadku hráčů, by to každý vzdal. No odpověď je, že pořád nejsem spokojený s tím, jak to vše dopadlo. Navíc, server byl můj hlavní příjem, již dávno není, je to mnou braný jako vedlejší aktivita. A faktem zůstává, že s ukončením CM bych sice věděl co dělat, ale ztratilo by to to kouzlo, bylo by ticho, žádný problémy, žádný hráči, žádný kamarádi?! A hlavně bych to vzdal a se mnou by muselo mnoho dalších lidí. Někdy k tomu ale musí přijít, že....?

S těmi všemi vzpomínkami, když si sednu a zamyslím se, a představím si starou CM. První lobby, první Annihilation, první BedWars, první Prison... první server. Cítím něco jako potěšení, že jsme společně vytvořili vzpomínku. Něco, kde hráči si věřili, něco kde si někdo našel i vztah a lásku, něco kde si někdo našel kvůli tomu i práci nebo-li server s srdcem. Tohle je ta jedinečnost.

V roce 2018 výroční téma nevyšlo a ani se nijak neslavilo pět let, důvodů je mnoho. Jedním z nich je ten, že rok 2018 byl pro server doslova fatální. A v roce 2019 jsme se snažili z této díry, do které se CM zakopala vyhrabat. Pro ty co neví, co se dělo v 2018, tak připomenu špatné změny ve VIP, Mojang Eula, Online Mode a rm -rf /srv. Tyto čtyři věci, stejně jako roční období dokázali dát hřebíky na rakev serveru pěkne znát. Proto jsem minulý rok nevydal žádné téma, nepřišlo mi vhodné, něco shrnovat když to mělo takový fail.

Mojang Eula, to je kapitola sama o sobě. Někteří si zde myslí, že jsme byli dotlačený na základě EULY do online-modu. Což není pravda. Online-mode byl můj výmysl, jelikož jsem doufal, že to dopadne jinak. S tím vším ale v roce 2018, to dopadlo jak to dopadnout má - blbě. Jak jsem pak ve výsledku psal, CM je a bude warez server a do svého konce jím bude. Tehdy s změnou na online-mode odešlo mnoho hráčů, což byl fatální hřebík a k tomu 4x WIPE za jeden rok celého serveru v jednom roce. Jednou na 1.12, pak přechod na online-mode, přechod na offline-mode a pak můj slavný kousek s rm -rf /srv kdy jsem smazal půlku serveru nadobro. Byl to hard rok, ale přežili jsme ho. Na cestě k lepším zítřkům jsou i špatný cesty. Jenom mi nepřijde fér od Mojangu, že jsme byli kontrolovaný my a né jiný servery. Nevím jestli to mám brát jako poctu nebo jako urážku.

Dnes
Letos v roce 2019, jak jsem psal, jsme se snažili z toho všeho vyhrabat. Zavést nové věci, zavést slíbené věci. Zavést to co hráči chtěli, více s nimi o nápadech komunikovat, dávat jim přehled o změnách a rozhodovat o tom, co by bylo a nebylo lepší.

I po tom všem, se dá rok 2019 považovat za dobrý i špatný rok. Dobrý z důvodu mnoha updatů, špatný z důvodu poklesu hráčů. Víš když se nad tím zamyslíš, co CM dělá blbě. Proč nikoho nezaujme, denně se připojí stovky nových hráčů, co se ale odpojí a odehrají tu max 10 minut. Špetka z toho tu zůstane, proč ale? Ono z malé části, možná nebude problém u nás. Samozřejmě je to aktuálně způsobeno tím, že je doslova bordel ve verzích, dost věcí je zabugovaných a hráči, co vyžadují třeba WE, tak prostě na Creativu bez WE hrát nebudou. Holt musí počkat až vše bude na jedné verzi bez bugů.

Ale podívejme se třeba na takový samotný Minecraft. CraftMania vznikla dnes před 6 lety, tedy v roce 2013. Veřejná se stala až v únoru 2014. Roky 2013 až 2015 jsou u Minecraftu považovány za nejlepší časy. V těchto letech vzniklo mnoho serverů. Pamatuji si Hypixel, co měl 2 tisíce hráčů a Mineplex, co měl deset tisíc. Pamatuji si, jak na českém minecraftu byly servery jako Bycraft, na prvním žebříčku byl je a stále bude Survival-Games. A náš jediný cíl, byl být mezi nimi. A taky že se tak stalo, mnoho hráčů si pamatuje stovky až tisíce hráčů na CM. Nikdo si ale nepamatuje proč tomu tak bylo. Napovím, bylo to období konec 1.8 verze. Dál už všichni ví, co následovalo.

Mnoho hráčů hejtí a do dneška hejtí CM, že přešla tehdy na novější verze. Musím sám uznat, že tehdy jsme měli počkat. Kdybych já nebyl tak nadšený z nový verze a prakticky instantně neměnil CM na 1.9, kterou nikdo tehdy nechtěl. Nemuseli by jsme dneska u čtení tohoto tématu držet kapesník. Proto jsem se snažil s verzí 1.13 počkat, problém je, že vyšla 1.14, kterou chtěl každý jenže 1.14 je zase hřebík pro samotný Minecraft, a tak nezbývá než čekat na 1.15, která již vyšla ale není to nic slavného. A tak si říkáte, s každým updatem odejdou a přijdou nový hráči, ale v celkovým výsledku stejně prakticky odejdou. Protože čím vyšší verzi CM má, tím nižší je počet hráčů. A může být ten počet hráčů nižší než je teď, aby jsme četli za rok další výroční téma?

Bojím se toho co přijde a nevím ani zda to chci vědět. Ale nikdy nepoznáte budoucnost, pokud k ní nepřijdete blíž. S novou verzí se také snažíme plnit staré cíle, aby každý server měl svůj cíl. Svůj end game. Svoje poslání. Svojí komunitu. Chceme aby každý server byl jiný i když jsou si v základu podobný... př. Survival a Vanilla nebo Skyblock a Vanilla-Skyblock. Počkat? Vanilla-Skyblock? Ne SkyCloud :).

Je tu ale ještě jedna věc, o které by měl každý vědět. Před měsícem to byl rok, od mého smazání serverů se přece nic už podobného stát nemůže. Všem jsme ale záměrně nedávno lhali. Chyba zvaná "crash disku" se opravdu nestala, jelikož jak někoho správně napadlo... co zálohy? A navíc disky jsou dělený na raid pole (prostě na části, co neví), tak jak se to mohlo stát? No tu noc, kdy se to stalo, se toho stalo opět klasicky hodně v jednu blbou chvíli. Měla se updatovat MySQL nebo-li databáze z verze 5.7 na 8.0. Je to potřeba pro naše budoucí plány s VIP synchronizacemi atd. Jenže já hlupák nevypl zálohy a tak se zálohovací scripty nemohly připojit na vypnutou databázi a vytvořili 20kb zipy, které nahráli a přepsali všechny starý zálohy (jelikož taková debilní chyba se ještě nikdy nestala). No a samozřejmě update databáze se nepovedl. A to je důvod, proč zmizely statistiky...

Za rok 2019 jsme měli hlavních pár plánů, prvním z nich byl zavést veřejnou API. To se nám podařilo jelikož na jaře jsme spustili https://api.craftmania.cz tedy veřejnou API, kterou nikdo v CZ/SK nemá. A dáváme tak přístup k datům, které hráči mají na serveru a dáváme tak možnost všem kdo umí programovat jakkoliv nakládat bez omezení. Samozřejmě bez úprav, pouze na čtení. Na světě je málo serverů, které by toto nabízeli a já sám znám pár serverů, který bych napočítal na svých rukách a jednimi z nich je CM. PS: Api je open-source.

Dalším krokem bylo pozměnit updaty. Chtěli jsme zavést revize, které tu dříve byly a každý si je chválil. Poté tu byly dev blogy a poté? No nic, a tak jsme se vrátili a vše spojili a vytvořili https://changelog.craftmania.cz tedy web, přímo zaměřený na změny a třešničkou na dortu je oznamování o změnách a zobrazování v lobby po připojení.

Dále jsme měli v plánu zavést webový statistiky, leaderboardy a celkově pozměnit a vytvořit serverovou ekonomiku. Jak globální tak postavenou na délce hraní. Tento projekt je nazvaný jako CraftEconomy a jedná se o něco, co mají pouze největší servery. Vlastní ekonomiku a statistiky propojené s API a všemi našimi pluginy, tak aby hráč měl lepší pocit z hraní (odměny) a mohl si nastavit více než jinde. Hráči z 1.14 mi určitě dají za pravdu, že je to lepší a že se snažíme udělat a pozměnit hratelnost všech serverů. Beta web o statistikách je na https://stats.craftmania.cz

A v neposlední řadě je tu nové lobby, které přineslo na server něco, co má špetka serverů. A to vlastní příběh. Příběh, který má mnoho dějových linek. Zatím v ní hraji pouze já a Zillzi a pár NPC postav ale nevylučuji, že se tam nemohou objevit i jiné lidi z AT nebo dokonce hráči. Uvidíme jak se vše bude odkrývat, zatím je vše v přípravách. Až čas ukáže, pravý čas.

V roce 2019 se připojilo 218 tisíc nových hráčů, celkem 36 tisíc z nich hrálo na serveru pravidelně. Z 36 tisíc hráčů bylo 21 tisíc originálek. Celkově bylo za rok 2019 okolo 19 výpadků v celkový době 9 hodin. Bylo nakoupeno 476 VIP/balíčků na Storu. Bylo uděleno přes 9 tisíc trestů. Hráči nahráli okolo 1,7 milionů hodin.

Zítra
V dalším roce na nás čeká mnoho updatů, změn a vylepšení, jak to tak vždycky bývá. Vždycky jsem zde psal, co nového CM zavede, letos to ale udělám jinak. Nenapíšu nic. Říkáš si proč? Však my chceme vědět, co máš v plánu Waku. Víš po šesti letech jsem se naučil, konečně, nepsat nový věci a slibovat. Řeknu ti jenom jedno, věř mi, věř nám a všichni budeme doufat, že se nám podaří, dostat CM z "černý díry" starých a špatných verzí. Protože pokud by se tak nestalo je toto zřejmě poslední výroční téma, které čteš.

Nemám v plánu skončit, ale pokud ani 1.15 servery neuspějí, CM neuspěje, nezaujme. Tak bude rok 2020 tím pravým rokem k zakončení jedné dekády v našem srdci.
<3
 
Nemám v plánu skončit, ale pokud ani 1.15 servery neuspějí, CM neuspěje, nezaujme. Tak bude rok 2020 tím pravým rokem k zakončení jedné dekády v našem srdci.
Žiaľ, posledné nové minecraft verzie tých úspechov moc nezažili, zacítil som to na vlastnej koži. Mnoho tunajších i zahraničných serverov ani na tieto verzie neprešlo.😠 Nuž, ostáva len čakať a dúfať pre 20TPS.🥺

sudo rm -rf /srv 2020 inc. ( ͡ᵔ ͜ʖ ͡ᵔ )
 
Ikdyž něco se napsat ještě dá..
Dříve jsem hrál jen právě na zmíněném Bycraftu. Byl to super server, ale pak vyšlo video o nejlepších cz/sk serverech. Bycraft už mě nudil, protože to bylo pořád to stejné dokola a tak jsem se na to video podíval a vyzkoušel všechny servery. Jedním z nich byla právě CM a ta mě zaujala jako warezáka nejvíce. Připomínala lobbym tehdy můj vysnívaný hive. Klikl jsem si kompasem a vyskočilo na mě něco, co jsem neznal. Prison. Říkal jsem si co to bude za blbost a pak mě to strašně chytlo. Komunita byla super. Poté jsem se přesunul na skyblock. Byla tam super pvp aréna, prodej shnilého masa mě také bavil ještě v tehdy cedulkovém shopu, kde maso bylo hned na začátku řádku. Hledal jsem ostrovy s nejlepší zombie trapkou a pak si tím vylepšoval ostrov. V té době mě dokázal asi nejvíce rozčílit položený VoteKey na zem. Poté přišel obrovský wipe. Byl jsem naštvaný, měli jsme super ostrov a museli jsme začít od začátku a k tomu ještě zpropadená 1.9. Byla to doba obřích generátorů na ore, kteréměl každý a každý s nimi vydělával. K tomu se vázalo také vydělávání nether wartem a prismarinem. Na tuto dobu mám krásné vzpomínky, ty 8 hodinové hovory na skypu a hraní na cm za to stály. Byla to super doba. Děkuji @MrWakeCZ ❤
 
Na CM hraji pěkně dlouho. Jako malý kiddo. Vždy si budu vzpomínat, kdy jsem na pobřeží nějaké random řeky si udělal svou resku a tam si žil. Nevěděl jsem nic. Neměl jsem žádný kontakt s komunitou, celkem mě to mrzí, ale na druhou stranu jsem rád, bylo mi okolo 10ti let.

Ale nejvíce, díky čemu na CM jsem začal znovu hrát? Lidé kteří tady byli, jsou a budou. Potkal jsem moc suprových lidí. CM mě spojila s lidma s kterými doufám budu do konce života. Nějaký minecraft server dokázal udělat mezi lidmi takové spojení, že s nimi bude žít nadosmrti, CM mi umožnila poznat moc lidí, i s kteřími se nebavím jelikož byli fake či stupidní. Ale vždy tady budou 2 a více lidí.
První a druhý z nich je HesTooBig (Dříve se jmenovala LusyCZ například) a BlaccDomi (Drive se jmenovala pastelpassus například). Přes nejaky projekt, co nějaký člověk jménem Wake náhodou začal, tak mě dokázal seznámit s tímato dvouma osobami s kterými se znám a doufám že budu znát dál.
Pak tu je člověk jako @Murka . Sergej. Linux...cosi lol. Díky němu mám ve výběru školu, která se mi bude líbit a díky němu budu mít nejspíše nějakou budoucnost (programování a takovéhle věci). (I dvě osoby o kterých jsem mluvil, tak mi dali moc).
Pak tu jsou další lidi jako @Carbon , @Velda_ , @Peliik , @Ahg_on_crack , @Mork04 ,@standiczech , @_Pyotr , @RstY_CZ , @omgmen a to je jen to, co mě právě napadlo, bylo by to mnohem víc lidí. Také nějací lidé s kterými se už nebavím jako Titoune, *její kamarádka, nevím už její jméno*, Cori a další lidé, stále udělali nějakou část mého života, díky CM.
A také je tu samotný Wake. Vždy jsem měl A-T něco jako nad hráči, něco nějak tak. Ale actually mi tady A-T ukázal, že to tak není. Jsou to take hráči. Lidé. Jediné co je dělá jiné je prefix a práva. Jsme všichni stejní.

Hlavně @MrWakeCZ , který je úplně normální člověk, co, jak říkám po 1000x, vytvořil malý server a on se chtěl někam dostat a dostal. Do reálných životů. Není to normální server. Je to originální server, který si vytvořil místo v mém srdci a udělal obrovskou. Ale obrovskou. Část života. A to počítám jen do dneška.

Proto přeji hodně štěstí Wakovi a dalším lidem, co pracuji na CM, ať je možné tento úžasný projekt vést dál. A snad mojang se postaví konečně a 1.15/16, budou hrané verze stejně před 1.9.

Vsichni co tu hráli a zanechali tu svou zprávu, tak můžou být rádi, že jsou navždy zapsání v životech jiných lidí a v historii CM.


Ps: Omlouvám se za broken češtinu, píšu toto na mobilu a jsem už v posteli, takže nejspíše to někde nedává smysl.

Hezký den, hezké ráno, hezké vpoledne, hezký večer, jakýkoliv čas. Mějte se a žijte v míru a v zdraví.

lilmayu @ 2019, zachvíli 2020

PPS (nebo PSS?): CM mi vždy zůstane v srdci, ať to může znít cringe jak chce.

<3
 

Každý rok, v tuhle dobu tu sedím, a říkám si, co já sakra budu psát. Co bych měl sdělit lidem na serveru, lidem kteří sledují náš server, lidem kteří věří v nás, našim hráčům. Popravdě to nikdy nevím, ale vím jedno že letos to bude opravdu od srdce.

Víš ono bych si tu mohl stěžovat jak je svět na prd, jak se támhle válčí, a kvůli tomu se mění něco támhle. Jak nějaká firma zavede to, a projeví se to i na hratelnosti samotného Minecraftu. Ne to já nemusím jelikož jsem to dělal roky před. Každý rok tu píšu téma, téma které má shrnout to, co se dělo na serveru a nastínit to, co se bude dít dál. Jakožto majitel, musím mít logicky přehled o všem, a jít přes ty překážky nějakou cestou, která se naskytne každý den... stejně tak jako včera, dnes a zítra.

Včera
Když jsem zakládal server, byl to server pro kamarády, nebyl jsem na něm první a tisíckrát omletá věta. Kterou zde zná každý, to že z toho bude velký server jsem věděl, věděl jsem to protože jsem to chtěl. A když něco chceš, tak to po nějakém úsilí dostaneš. Problém ale nastávává tehdy, když ta věc nebo prostě to co chceš je tak daleko, že nevíš zda tam dojdeš. Pak jenom sedíš a přemýšlíš jestli máš pokračovat, jestli se to opravdu vyplatí, nic ti nevychází, všechno zkazíš, všichni od tebe odejdou, pomluví tě, seřvou tě a zapomenou na tebe. A ukážou se až když to nebudeš čekat. Má to tedy cenu pokračovat? Má jelikož i kapitáni lodí jsou na své lodi až do potopení.

CraftMania jako server je úspěšný server, server který z pěti slotů dostal až na 1. server na několik dní a překonal všechny, překonal sám sebe. O to víc mi to rve srdce každý večer, když tam vidím pod sto hráčů online. Ty tisíce hodin plánování, ty tisíce spravování, ty tisíce hodin s komunitou, ty tisíce hodin které tam strávili lidi zdarma aby jenom někam patřili, ty miliony vzpomínek co tu s námi vždycky budou. To v tom serveru je a ještě víc mi to rve srdce když v žebříčku serverů jsou servery, který trestají hráče jak se jim zachce, servery který existují méně jak rok a vytahují se, jak jsou největší, jak dokázali porazit někoho, kdo tu je šest let.

Nechápu a naprosto se mi příčí, jak mohou existovat servery kde je hlavním trhákem trolení, spíš že to hráči hledají. Dřív se dělaly servery aby byly unikátní, aby měli něco, co nemají ostatní.. dneska? Servery protlačený Youtubery. Když CM začínala, každý mi říkal, že to nemá šanci, že jsou tu SG, GT a jiný, který mají stovky a my jenom desítky. Nepotřebovali jsme Youtubery i přes to, že je každý server měl. Nepotřebovali jsme žádnou podporu, spoléhali jsme na jedno, na to aby každý hráč který navštíví server, tak aby mu zůstal v srdci. Aby věděl, že se tam může kdykoliv vrátit. Aby věděl, že tam ke každému padne trochu tý lásky aspoň ze strany pravidel, změn a jiných věcí.

To vše samozřejmě vedlo k tomu, že se CM stala tím co je. A jestli tohle čte někdo z jinýho serveru, řeknu vám jediný. Za to co CM dokázala, co dokázala komunita a admin team udělat je neuvěřitelný. A dám ruku do ohně za to, že se tu najde minimálně sto lidí, kterým navždy náš server zůstane v srdci. Včera. Dnes. Zítra. Navždy.

Nyní tu jsme ve stavu, ke kterému jsem doufal že nikdy nedojde. Jedná se o fatální propad serveru jak z pohledu online hráčů, hlasování tak i hodnocení. At děláme co děláme, propady jsou stále větší a větší. Je to jako vir, víte o tom že tu je, snažíte se ho odstranit ale i tak tu je a šíří se. Jak jsem ale psal a psát budu, naděje umírá poslední, ale když se podíváte co upřednostní komunita za servery narozdíl od těch kvalitnějších (i CM). Tak tak si stále opakuji, jak jsme to tehdy dokázali.

Tvrdí se, že Minecraft jako takový upadá. Jenže, když se podíváš na žebříčky, Minecraft je stále v TOP. Třeba například v Youtube Rewindu 2019 je Minecraft nejnahrávanější hra na Lets Playe a tedy i nejsledovanější na Lets Playe. Pak se koukneš na zahraniční servery ke zjistíš, že servery co dříve měli davcet tisíc online hráčů dneska mají přes den okolo 500. Tak upadá ten Minecraft nebo nebo ne? Je tu mnoho a mnoho hráčů, který jsou nikde? Samozřejmě nemůžeme tu srovnávat zahraniční youtubery/minecraft servery ale u nás patří Minecraft taky k TOP Lets Playovaným videím atd. Tak kde to všechno je? To většina hráčů kouká a nehraje? Kdo ví...

Mnoho hráčů se mě ptá, proč mě to stále baví dělat server, když doslova po takovém úpadku hráčů, by to každý vzdal. No odpověď je, že pořád nejsem spokojený s tím, jak to vše dopadlo. Navíc, server byl můj hlavní příjem, již dávno není, je to mnou braný jako vedlejší aktivita. A faktem zůstává, že s ukončením CM bych sice věděl co dělat, ale ztratilo by to to kouzlo, bylo by ticho, žádný problémy, žádný hráči, žádný kamarádi?! A hlavně bych to vzdal a se mnou by muselo mnoho dalších lidí. Někdy k tomu ale musí přijít, že....?

S těmi všemi vzpomínkami, když si sednu a zamyslím se, a představím si starou CM. První lobby, první Annihilation, první BedWars, první Prison... první server. Cítím něco jako potěšení, že jsme společně vytvořili vzpomínku. Něco, kde hráči si věřili, něco kde si někdo našel i vztah a lásku, něco kde si někdo našel kvůli tomu i práci nebo-li server s srdcem. Tohle je ta jedinečnost.

V roce 2018 výroční téma nevyšlo a ani se nijak neslavilo pět let, důvodů je mnoho. Jedním z nich je ten, že rok 2018 byl pro server doslova fatální. A v roce 2019 jsme se snažili z této díry, do které se CM zakopala vyhrabat. Pro ty co neví, co se dělo v 2018, tak připomenu špatné změny ve VIP, Mojang Eula, Online Mode a rm -rf /srv. Tyto čtyři věci, stejně jako roční období dokázali dát hřebíky na rakev serveru pěkne znát. Proto jsem minulý rok nevydal žádné téma, nepřišlo mi vhodné, něco shrnovat když to mělo takový fail.

Mojang Eula, to je kapitola sama o sobě. Někteří si zde myslí, že jsme byli dotlačený na základě EULY do online-modu. Což není pravda. Online-mode byl můj výmysl, jelikož jsem doufal, že to dopadne jinak. S tím vším ale v roce 2018, to dopadlo jak to dopadnout má - blbě. Jak jsem pak ve výsledku psal, CM je a bude warez server a do svého konce jím bude. Tehdy s změnou na online-mode odešlo mnoho hráčů, což byl fatální hřebík a k tomu 4x WIPE za jeden rok celého serveru v jednom roce. Jednou na 1.12, pak přechod na online-mode, přechod na offline-mode a pak můj slavný kousek s rm -rf /srv kdy jsem smazal půlku serveru nadobro. Byl to hard rok, ale přežili jsme ho. Na cestě k lepším zítřkům jsou i špatný cesty. Jenom mi nepřijde fér od Mojangu, že jsme byli kontrolovaný my a né jiný servery. Nevím jestli to mám brát jako poctu nebo jako urážku.

Dnes
Letos v roce 2019, jak jsem psal, jsme se snažili z toho všeho vyhrabat. Zavést nové věci, zavést slíbené věci. Zavést to co hráči chtěli, více s nimi o nápadech komunikovat, dávat jim přehled o změnách a rozhodovat o tom, co by bylo a nebylo lepší.

I po tom všem, se dá rok 2019 považovat za dobrý i špatný rok. Dobrý z důvodu mnoha updatů, špatný z důvodu poklesu hráčů. Víš když se nad tím zamyslíš, co CM dělá blbě. Proč nikoho nezaujme, denně se připojí stovky nových hráčů, co se ale odpojí a odehrají tu max 10 minut. Špetka z toho tu zůstane, proč ale? Ono z malé části, možná nebude problém u nás. Samozřejmě je to aktuálně způsobeno tím, že je doslova bordel ve verzích, dost věcí je zabugovaných a hráči, co vyžadují třeba WE, tak prostě na Creativu bez WE hrát nebudou. Holt musí počkat až vše bude na jedné verzi bez bugů.

Ale podívejme se třeba na takový samotný Minecraft. CraftMania vznikla dnes před 6 lety, tedy v roce 2013. Veřejná se stala až v únoru 2014. Roky 2013 až 2015 jsou u Minecraftu považovány za nejlepší časy. V těchto letech vzniklo mnoho serverů. Pamatuji si Hypixel, co měl 2 tisíce hráčů a Mineplex, co měl deset tisíc. Pamatuji si, jak na českém minecraftu byly servery jako Bycraft, na prvním žebříčku byl je a stále bude Survival-Games. A náš jediný cíl, byl být mezi nimi. A taky že se tak stalo, mnoho hráčů si pamatuje stovky až tisíce hráčů na CM. Nikdo si ale nepamatuje proč tomu tak bylo. Napovím, bylo to období konec 1.8 verze. Dál už všichni ví, co následovalo.

Mnoho hráčů hejtí a do dneška hejtí CM, že přešla tehdy na novější verze. Musím sám uznat, že tehdy jsme měli počkat. Kdybych já nebyl tak nadšený z nový verze a prakticky instantně neměnil CM na 1.9, kterou nikdo tehdy nechtěl. Nemuseli by jsme dneska u čtení tohoto tématu držet kapesník. Proto jsem se snažil s verzí 1.13 počkat, problém je, že vyšla 1.14, kterou chtěl každý jenže 1.14 je zase hřebík pro samotný Minecraft, a tak nezbývá než čekat na 1.15, která již vyšla ale není to nic slavného. A tak si říkáte, s každým updatem odejdou a přijdou nový hráči, ale v celkovým výsledku stejně prakticky odejdou. Protože čím vyšší verzi CM má, tím nižší je počet hráčů. A může být ten počet hráčů nižší než je teď, aby jsme četli za rok další výroční téma?

Bojím se toho co přijde a nevím ani zda to chci vědět. Ale nikdy nepoznáte budoucnost, pokud k ní nepřijdete blíž. S novou verzí se také snažíme plnit staré cíle, aby každý server měl svůj cíl. Svůj end game. Svoje poslání. Svojí komunitu. Chceme aby každý server byl jiný i když jsou si v základu podobný... př. Survival a Vanilla nebo Skyblock a Vanilla-Skyblock. Počkat? Vanilla-Skyblock? Ne SkyCloud :).

Je tu ale ještě jedna věc, o které by měl každý vědět. Před měsícem to byl rok, od mého smazání serverů se přece nic už podobného stát nemůže. Všem jsme ale záměrně nedávno lhali. Chyba zvaná "crash disku" se opravdu nestala, jelikož jak někoho správně napadlo... co zálohy? A navíc disky jsou dělený na raid pole (prostě na části, co neví), tak jak se to mohlo stát? No tu noc, kdy se to stalo, se toho stalo opět klasicky hodně v jednu blbou chvíli. Měla se updatovat MySQL nebo-li databáze z verze 5.7 na 8.0. Je to potřeba pro naše budoucí plány s VIP synchronizacemi atd. Jenže já hlupák nevypl zálohy a tak se zálohovací scripty nemohly připojit na vypnutou databázi a vytvořili 20kb zipy, které nahráli a přepsali všechny starý zálohy (jelikož taková debilní chyba se ještě nikdy nestala). No a samozřejmě update databáze se nepovedl. A to je důvod, proč zmizely statistiky...

Za rok 2019 jsme měli hlavních pár plánů, prvním z nich byl zavést veřejnou API. To se nám podařilo jelikož na jaře jsme spustili https://api.craftmania.cz tedy veřejnou API, kterou nikdo v CZ/SK nemá. A dáváme tak přístup k datům, které hráči mají na serveru a dáváme tak možnost všem kdo umí programovat jakkoliv nakládat bez omezení. Samozřejmě bez úprav, pouze na čtení. Na světě je málo serverů, které by toto nabízeli a já sám znám pár serverů, který bych napočítal na svých rukách a jednimi z nich je CM. PS: Api je open-source.

Dalším krokem bylo pozměnit updaty. Chtěli jsme zavést revize, které tu dříve byly a každý si je chválil. Poté tu byly dev blogy a poté? No nic, a tak jsme se vrátili a vše spojili a vytvořili https://changelog.craftmania.cz tedy web, přímo zaměřený na změny a třešničkou na dortu je oznamování o změnách a zobrazování v lobby po připojení.

Dále jsme měli v plánu zavést webový statistiky, leaderboardy a celkově pozměnit a vytvořit serverovou ekonomiku. Jak globální tak postavenou na délce hraní. Tento projekt je nazvaný jako CraftEconomy a jedná se o něco, co mají pouze největší servery. Vlastní ekonomiku a statistiky propojené s API a všemi našimi pluginy, tak aby hráč měl lepší pocit z hraní (odměny) a mohl si nastavit více než jinde. Hráči z 1.14 mi určitě dají za pravdu, že je to lepší a že se snažíme udělat a pozměnit hratelnost všech serverů. Beta web o statistikách je na https://stats.craftmania.cz

A v neposlední řadě je tu nové lobby, které přineslo na server něco, co má špetka serverů. A to vlastní příběh. Příběh, který má mnoho dějových linek. Zatím v ní hraji pouze já a Zillzi a pár NPC postav ale nevylučuji, že se tam nemohou objevit i jiné lidi z AT nebo dokonce hráči. Uvidíme jak se vše bude odkrývat, zatím je vše v přípravách. Až čas ukáže, pravý čas.

V roce 2019 se připojilo 218 tisíc nových hráčů, celkem 36 tisíc z nich hrálo na serveru pravidelně. Z 36 tisíc hráčů bylo 21 tisíc originálek. Celkově bylo za rok 2019 okolo 19 výpadků v celkový době 9 hodin. Bylo nakoupeno 476 VIP/balíčků na Storu. Bylo uděleno přes 9 tisíc trestů. Hráči nahráli okolo 1,7 milionů hodin.

Zítra
V dalším roce na nás čeká mnoho updatů, změn a vylepšení, jak to tak vždycky bývá. Vždycky jsem zde psal, co nového CM zavede, letos to ale udělám jinak. Nenapíšu nic. Říkáš si proč? Však my chceme vědět, co máš v plánu Waku. Víš po šesti letech jsem se naučil, konečně, nepsat nový věci a slibovat. Řeknu ti jenom jedno, věř mi, věř nám a všichni budeme doufat, že se nám podaří, dostat CM z "černý díry" starých a špatných verzí. Protože pokud by se tak nestalo je toto zřejmě poslední výroční téma, které čteš.

Nemám v plánu skončit, ale pokud ani 1.15 servery neuspějí, CM neuspěje, nezaujme. Tak bude rok 2020 tím pravým rokem k zakončení jedné dekády v našem srdci.
V dnešní době je dost populární pvp. Myslím že hodně lidí by upoutaly znovuzavedené factions. A 1v1 by určitě taky byly hrané. Když se podíváš např na dnešní nejvíce hraný český server, QPLAY. Nejvíce lidí tam hraje anni a hned kousíček po tom jsou 1v1čky. Určitě by to přineslo tuny hráčů.
 
V dnešní době je dost populární pvp. Myslím že hodně lidí by upoutaly znovuzavedené factions. A 1v1 by určitě taky byly hrané. Když se podíváš např na dnešní nejvíce hraný český server, QPLAY. Nejvíce lidí tam hraje anni a hned kousíček po tom jsou 1v1čky. Určitě by to přineslo tuny hráčů.
@omgmen čeká furt na to KitPvP z 2015, že jo :unsure:
 
V dnešní době je dost populární pvp. Myslím že hodně lidí by upoutaly znovuzavedené factions. A 1v1 by určitě taky byly hrané. Když se podíváš např na dnešní nejvíce hraný český server, QPLAY. Nejvíce lidí tam hraje anni a hned kousíček po tom jsou 1v1čky. Určitě by to přineslo tuny hráčů.
PvP a PvE jsou v plánech mno. :)
 

Každý rok, v tuhle dobu tu sedím, a říkám si, co já sakra budu psát. Co bych měl sdělit lidem na serveru, lidem kteří sledují náš server, lidem kteří věří v nás, našim hráčům. Popravdě to nikdy nevím, ale vím jedno že letos to bude opravdu od srdce.

Víš ono bych si tu mohl stěžovat jak je svět na prd, jak se támhle válčí, a kvůli tomu se mění něco támhle. Jak nějaká firma zavede to, a projeví se to i na hratelnosti samotného Minecraftu. Ne to já nemusím jelikož jsem to dělal roky před. Každý rok tu píšu téma, téma které má shrnout to, co se dělo na serveru a nastínit to, co se bude dít dál. Jakožto majitel, musím mít logicky přehled o všem, a jít přes ty překážky nějakou cestou, která se naskytne každý den... stejně tak jako včera, dnes a zítra.

Včera
Když jsem zakládal server, byl to server pro kamarády, nebyl jsem na něm první a tisíckrát omletá věta. Kterou zde zná každý, to že z toho bude velký server jsem věděl, věděl jsem to protože jsem to chtěl. A když něco chceš, tak to po nějakém úsilí dostaneš. Problém ale nastávává tehdy, když ta věc nebo prostě to co chceš je tak daleko, že nevíš zda tam dojdeš. Pak jenom sedíš a přemýšlíš jestli máš pokračovat, jestli se to opravdu vyplatí, nic ti nevychází, všechno zkazíš, všichni od tebe odejdou, pomluví tě, seřvou tě a zapomenou na tebe. A ukážou se až když to nebudeš čekat. Má to tedy cenu pokračovat? Má jelikož i kapitáni lodí jsou na své lodi až do potopení.

CraftMania jako server je úspěšný server, server který z pěti slotů dostal až na 1. server na několik dní a překonal všechny, překonal sám sebe. O to víc mi to rve srdce každý večer, když tam vidím pod sto hráčů online. Ty tisíce hodin plánování, ty tisíce spravování, ty tisíce hodin s komunitou, ty tisíce hodin které tam strávili lidi zdarma aby jenom někam patřili, ty miliony vzpomínek co tu s námi vždycky budou. To v tom serveru je a ještě víc mi to rve srdce když v žebříčku serverů jsou servery, který trestají hráče jak se jim zachce, servery který existují méně jak rok a vytahují se, jak jsou největší, jak dokázali porazit někoho, kdo tu je šest let.

Nechápu a naprosto se mi příčí, jak mohou existovat servery kde je hlavním trhákem trolení, spíš že to hráči hledají. Dřív se dělaly servery aby byly unikátní, aby měli něco, co nemají ostatní.. dneska? Servery protlačený Youtubery. Když CM začínala, každý mi říkal, že to nemá šanci, že jsou tu SG, GT a jiný, který mají stovky a my jenom desítky. Nepotřebovali jsme Youtubery i přes to, že je každý server měl. Nepotřebovali jsme žádnou podporu, spoléhali jsme na jedno, na to aby každý hráč který navštíví server, tak aby mu zůstal v srdci. Aby věděl, že se tam může kdykoliv vrátit. Aby věděl, že tam ke každému padne trochu tý lásky aspoň ze strany pravidel, změn a jiných věcí.

To vše samozřejmě vedlo k tomu, že se CM stala tím co je. A jestli tohle čte někdo z jinýho serveru, řeknu vám jediný. Za to co CM dokázala, co dokázala komunita a admin team udělat je neuvěřitelný. A dám ruku do ohně za to, že se tu najde minimálně sto lidí, kterým navždy náš server zůstane v srdci. Včera. Dnes. Zítra. Navždy.

Nyní tu jsme ve stavu, ke kterému jsem doufal že nikdy nedojde. Jedná se o fatální propad serveru jak z pohledu online hráčů, hlasování tak i hodnocení. At děláme co děláme, propady jsou stále větší a větší. Je to jako vir, víte o tom že tu je, snažíte se ho odstranit ale i tak tu je a šíří se. Jak jsem ale psal a psát budu, naděje umírá poslední, ale když se podíváte co upřednostní komunita za servery narozdíl od těch kvalitnějších (i CM). Tak tak si stále opakuji, jak jsme to tehdy dokázali.

Tvrdí se, že Minecraft jako takový upadá. Jenže, když se podíváš na žebříčky, Minecraft je stále v TOP. Třeba například v Youtube Rewindu 2019 je Minecraft nejnahrávanější hra na Lets Playe a tedy i nejsledovanější na Lets Playe. Pak se koukneš na zahraniční servery ke zjistíš, že servery co dříve měli davcet tisíc online hráčů dneska mají přes den okolo 500. Tak upadá ten Minecraft nebo nebo ne? Je tu mnoho a mnoho hráčů, který jsou nikde? Samozřejmě nemůžeme tu srovnávat zahraniční youtubery/minecraft servery ale u nás patří Minecraft taky k TOP Lets Playovaným videím atd. Tak kde to všechno je? To většina hráčů kouká a nehraje? Kdo ví...

Mnoho hráčů se mě ptá, proč mě to stále baví dělat server, když doslova po takovém úpadku hráčů, by to každý vzdal. No odpověď je, že pořád nejsem spokojený s tím, jak to vše dopadlo. Navíc, server byl můj hlavní příjem, již dávno není, je to mnou braný jako vedlejší aktivita. A faktem zůstává, že s ukončením CM bych sice věděl co dělat, ale ztratilo by to to kouzlo, bylo by ticho, žádný problémy, žádný hráči, žádný kamarádi?! A hlavně bych to vzdal a se mnou by muselo mnoho dalších lidí. Někdy k tomu ale musí přijít, že....?

S těmi všemi vzpomínkami, když si sednu a zamyslím se, a představím si starou CM. První lobby, první Annihilation, první BedWars, první Prison... první server. Cítím něco jako potěšení, že jsme společně vytvořili vzpomínku. Něco, kde hráči si věřili, něco kde si někdo našel i vztah a lásku, něco kde si někdo našel kvůli tomu i práci nebo-li server s srdcem. Tohle je ta jedinečnost.

V roce 2018 výroční téma nevyšlo a ani se nijak neslavilo pět let, důvodů je mnoho. Jedním z nich je ten, že rok 2018 byl pro server doslova fatální. A v roce 2019 jsme se snažili z této díry, do které se CM zakopala vyhrabat. Pro ty co neví, co se dělo v 2018, tak připomenu špatné změny ve VIP, Mojang Eula, Online Mode a rm -rf /srv. Tyto čtyři věci, stejně jako roční období dokázali dát hřebíky na rakev serveru pěkne znát. Proto jsem minulý rok nevydal žádné téma, nepřišlo mi vhodné, něco shrnovat když to mělo takový fail.

Mojang Eula, to je kapitola sama o sobě. Někteří si zde myslí, že jsme byli dotlačený na základě EULY do online-modu. Což není pravda. Online-mode byl můj výmysl, jelikož jsem doufal, že to dopadne jinak. S tím vším ale v roce 2018, to dopadlo jak to dopadnout má - blbě. Jak jsem pak ve výsledku psal, CM je a bude warez server a do svého konce jím bude. Tehdy s změnou na online-mode odešlo mnoho hráčů, což byl fatální hřebík a k tomu 4x WIPE za jeden rok celého serveru v jednom roce. Jednou na 1.12, pak přechod na online-mode, přechod na offline-mode a pak můj slavný kousek s rm -rf /srv kdy jsem smazal půlku serveru nadobro. Byl to hard rok, ale přežili jsme ho. Na cestě k lepším zítřkům jsou i špatný cesty. Jenom mi nepřijde fér od Mojangu, že jsme byli kontrolovaný my a né jiný servery. Nevím jestli to mám brát jako poctu nebo jako urážku.

Dnes
Letos v roce 2019, jak jsem psal, jsme se snažili z toho všeho vyhrabat. Zavést nové věci, zavést slíbené věci. Zavést to co hráči chtěli, více s nimi o nápadech komunikovat, dávat jim přehled o změnách a rozhodovat o tom, co by bylo a nebylo lepší.

I po tom všem, se dá rok 2019 považovat za dobrý i špatný rok. Dobrý z důvodu mnoha updatů, špatný z důvodu poklesu hráčů. Víš když se nad tím zamyslíš, co CM dělá blbě. Proč nikoho nezaujme, denně se připojí stovky nových hráčů, co se ale odpojí a odehrají tu max 10 minut. Špetka z toho tu zůstane, proč ale? Ono z malé části, možná nebude problém u nás. Samozřejmě je to aktuálně způsobeno tím, že je doslova bordel ve verzích, dost věcí je zabugovaných a hráči, co vyžadují třeba WE, tak prostě na Creativu bez WE hrát nebudou. Holt musí počkat až vše bude na jedné verzi bez bugů.

Ale podívejme se třeba na takový samotný Minecraft. CraftMania vznikla dnes před 6 lety, tedy v roce 2013. Veřejná se stala až v únoru 2014. Roky 2013 až 2015 jsou u Minecraftu považovány za nejlepší časy. V těchto letech vzniklo mnoho serverů. Pamatuji si Hypixel, co měl 2 tisíce hráčů a Mineplex, co měl deset tisíc. Pamatuji si, jak na českém minecraftu byly servery jako Bycraft, na prvním žebříčku byl je a stále bude Survival-Games. A náš jediný cíl, byl být mezi nimi. A taky že se tak stalo, mnoho hráčů si pamatuje stovky až tisíce hráčů na CM. Nikdo si ale nepamatuje proč tomu tak bylo. Napovím, bylo to období konec 1.8 verze. Dál už všichni ví, co následovalo.

Mnoho hráčů hejtí a do dneška hejtí CM, že přešla tehdy na novější verze. Musím sám uznat, že tehdy jsme měli počkat. Kdybych já nebyl tak nadšený z nový verze a prakticky instantně neměnil CM na 1.9, kterou nikdo tehdy nechtěl. Nemuseli by jsme dneska u čtení tohoto tématu držet kapesník. Proto jsem se snažil s verzí 1.13 počkat, problém je, že vyšla 1.14, kterou chtěl každý jenže 1.14 je zase hřebík pro samotný Minecraft, a tak nezbývá než čekat na 1.15, která již vyšla ale není to nic slavného. A tak si říkáte, s každým updatem odejdou a přijdou nový hráči, ale v celkovým výsledku stejně prakticky odejdou. Protože čím vyšší verzi CM má, tím nižší je počet hráčů. A může být ten počet hráčů nižší než je teď, aby jsme četli za rok další výroční téma?

Bojím se toho co přijde a nevím ani zda to chci vědět. Ale nikdy nepoznáte budoucnost, pokud k ní nepřijdete blíž. S novou verzí se také snažíme plnit staré cíle, aby každý server měl svůj cíl. Svůj end game. Svoje poslání. Svojí komunitu. Chceme aby každý server byl jiný i když jsou si v základu podobný... př. Survival a Vanilla nebo Skyblock a Vanilla-Skyblock. Počkat? Vanilla-Skyblock? Ne SkyCloud :).

Je tu ale ještě jedna věc, o které by měl každý vědět. Před měsícem to byl rok, od mého smazání serverů se přece nic už podobného stát nemůže. Všem jsme ale záměrně nedávno lhali. Chyba zvaná "crash disku" se opravdu nestala, jelikož jak někoho správně napadlo... co zálohy? A navíc disky jsou dělený na raid pole (prostě na části, co neví), tak jak se to mohlo stát? No tu noc, kdy se to stalo, se toho stalo opět klasicky hodně v jednu blbou chvíli. Měla se updatovat MySQL nebo-li databáze z verze 5.7 na 8.0. Je to potřeba pro naše budoucí plány s VIP synchronizacemi atd. Jenže já hlupák nevypl zálohy a tak se zálohovací scripty nemohly připojit na vypnutou databázi a vytvořili 20kb zipy, které nahráli a přepsali všechny starý zálohy (jelikož taková debilní chyba se ještě nikdy nestala). No a samozřejmě update databáze se nepovedl. A to je důvod, proč zmizely statistiky...

Za rok 2019 jsme měli hlavních pár plánů, prvním z nich byl zavést veřejnou API. To se nám podařilo jelikož na jaře jsme spustili https://api.craftmania.cz tedy veřejnou API, kterou nikdo v CZ/SK nemá. A dáváme tak přístup k datům, které hráči mají na serveru a dáváme tak možnost všem kdo umí programovat jakkoliv nakládat bez omezení. Samozřejmě bez úprav, pouze na čtení. Na světě je málo serverů, které by toto nabízeli a já sám znám pár serverů, který bych napočítal na svých rukách a jednimi z nich je CM. PS: Api je open-source.

Dalším krokem bylo pozměnit updaty. Chtěli jsme zavést revize, které tu dříve byly a každý si je chválil. Poté tu byly dev blogy a poté? No nic, a tak jsme se vrátili a vše spojili a vytvořili https://changelog.craftmania.cz tedy web, přímo zaměřený na změny a třešničkou na dortu je oznamování o změnách a zobrazování v lobby po připojení.

Dále jsme měli v plánu zavést webový statistiky, leaderboardy a celkově pozměnit a vytvořit serverovou ekonomiku. Jak globální tak postavenou na délce hraní. Tento projekt je nazvaný jako CraftEconomy a jedná se o něco, co mají pouze největší servery. Vlastní ekonomiku a statistiky propojené s API a všemi našimi pluginy, tak aby hráč měl lepší pocit z hraní (odměny) a mohl si nastavit více než jinde. Hráči z 1.14 mi určitě dají za pravdu, že je to lepší a že se snažíme udělat a pozměnit hratelnost všech serverů. Beta web o statistikách je na https://stats.craftmania.cz

A v neposlední řadě je tu nové lobby, které přineslo na server něco, co má špetka serverů. A to vlastní příběh. Příběh, který má mnoho dějových linek. Zatím v ní hraji pouze já a Zillzi a pár NPC postav ale nevylučuji, že se tam nemohou objevit i jiné lidi z AT nebo dokonce hráči. Uvidíme jak se vše bude odkrývat, zatím je vše v přípravách. Až čas ukáže, pravý čas.

V roce 2019 se připojilo 218 tisíc nových hráčů, celkem 36 tisíc z nich hrálo na serveru pravidelně. Z 36 tisíc hráčů bylo 21 tisíc originálek. Celkově bylo za rok 2019 okolo 19 výpadků v celkový době 9 hodin. Bylo nakoupeno 476 VIP/balíčků na Storu. Bylo uděleno přes 9 tisíc trestů. Hráči nahráli okolo 1,7 milionů hodin.

Zítra
V dalším roce na nás čeká mnoho updatů, změn a vylepšení, jak to tak vždycky bývá. Vždycky jsem zde psal, co nového CM zavede, letos to ale udělám jinak. Nenapíšu nic. Říkáš si proč? Však my chceme vědět, co máš v plánu Waku. Víš po šesti letech jsem se naučil, konečně, nepsat nový věci a slibovat. Řeknu ti jenom jedno, věř mi, věř nám a všichni budeme doufat, že se nám podaří, dostat CM z "černý díry" starých a špatných verzí. Protože pokud by se tak nestalo je toto zřejmě poslední výroční téma, které čteš.

Nemám v plánu skončit, ale pokud ani 1.15 servery neuspějí, CM neuspěje, nezaujme. Tak bude rok 2020 tím pravým rokem k zakončení jedné dekády v našem srdci.
Tak dobre napísané, hám tu už asi 5 rokov a je to pravda všetko dobre napísane. Najviac ma bavila minihra ktora ani nvm ako sa volá ale viem ze tam bola mapa Andora a taká púštna mapa. 4 tými ziskavanie vecí a ničenie nexusu. Prison bol super. Škoda že to celé upadá ale na CM nezabudnem nikdy, Wakea si budem pamatat navzdy tak isto ako niektorých adminov mozno hracov. Fakt nostalgia...
 
Tak dobre napísané, hám tu už asi 5 rokov a je to pravda všetko dobre napísane. Najviac ma bavila minihra ktora ani nvm ako sa volá ale viem ze tam bola mapa Andora a taká púštna mapa. 4 tými ziskavanie vecí a ničenie nexusu. Prison bol super. Škoda že to celé upadá ale na CM nezabudnem nikdy, Wakea si budem pamatat navzdy tak isto ako niektorých adminov mozno hracov. Fakt nostalgia...
Anni se tato hra jmenovala
 
Je mi líto co se z CM stalo, ale ne všechno je to chyba minecraftu a podobné.. Párkrát jsem zavítal na server z nostalgie a když jsem viděl co předvádí nějací členové AT.. byl jsem v šoku.. je škoda, že si víc neproklepneš lidi co si pustíš do teamu.

Každopádně ti přeju, ať se z těhlech :poop: vyhrabeš a CM bude zas na vrcholu.
 

TEST

Žádný uživatel není online.
Status
Uzamknuto, nelze přidávat odpovědi.
Top