• Řešení problémů, diskuze a jiné problémy přesunuty na Discord
    Fórum již není tak aktivní jako dříve, a tak jsme přesunuli skoro veškerou aktivitu na náš Discord. Může se tedy stát, že zde nedostaneš odpověď a budeš zcela ignorován. Discord invite link: Odkaz
Status
Uzamknuto, nelze přidávat odpovědi.
vcera_dnes_zitra.png

Každý rok, v tuhle dobu tu sedím, a říkám si, co já sakra budu psát. Co bych měl sdělit lidem na serveru, lidem kteří sledují náš server, lidem kteří věří v nás, našim hráčům. Popravdě to nikdy nevím, ale vím jedno že letos to bude opravdu od srdce.

Víš ono bych si tu mohl stěžovat jak je svět na prd, jak se támhle válčí, a kvůli tomu se mění něco támhle. Jak nějaká firma zavede to, a projeví se to i na hratelnosti samotného Minecraftu. Ne to já nemusím jelikož jsem to dělal roky před. Každý rok tu píšu téma, téma které má shrnout to, co se dělo na serveru a nastínit to, co se bude dít dál. Jakožto majitel, musím mít logicky přehled o všem, a jít přes ty překážky nějakou cestou, která se naskytne každý den... stejně tak jako včera, dnes a zítra.

Včera
Když jsem zakládal server, byl to server pro kamarády, nebyl jsem na něm první a tisíckrát omletá věta. Kterou zde zná každý, to že z toho bude velký server jsem věděl, věděl jsem to protože jsem to chtěl. A když něco chceš, tak to po nějakém úsilí dostaneš. Problém ale nastávává tehdy, když ta věc nebo prostě to co chceš je tak daleko, že nevíš zda tam dojdeš. Pak jenom sedíš a přemýšlíš jestli máš pokračovat, jestli se to opravdu vyplatí, nic ti nevychází, všechno zkazíš, všichni od tebe odejdou, pomluví tě, seřvou tě a zapomenou na tebe. A ukážou se až když to nebudeš čekat. Má to tedy cenu pokračovat? Má jelikož i kapitáni lodí jsou na své lodi až do potopení.

CraftMania jako server je úspěšný server, server který z pěti slotů dostal až na 1. server na několik dní a překonal všechny, překonal sám sebe. O to víc mi to rve srdce každý večer, když tam vidím pod sto hráčů online. Ty tisíce hodin plánování, ty tisíce spravování, ty tisíce hodin s komunitou, ty tisíce hodin které tam strávili lidi zdarma aby jenom někam patřili, ty miliony vzpomínek co tu s námi vždycky budou. To v tom serveru je a ještě víc mi to rve srdce když v žebříčku serverů jsou servery, který trestají hráče jak se jim zachce, servery který existují méně jak rok a vytahují se, jak jsou největší, jak dokázali porazit někoho, kdo tu je šest let.

Nechápu a naprosto se mi příčí, jak mohou existovat servery kde je hlavním trhákem trolení, spíš že to hráči hledají. Dřív se dělaly servery aby byly unikátní, aby měli něco, co nemají ostatní.. dneska? Servery protlačený Youtubery. Když CM začínala, každý mi říkal, že to nemá šanci, že jsou tu SG, GT a jiný, který mají stovky a my jenom desítky. Nepotřebovali jsme Youtubery i přes to, že je každý server měl. Nepotřebovali jsme žádnou podporu, spoléhali jsme na jedno, na to aby každý hráč který navštíví server, tak aby mu zůstal v srdci. Aby věděl, že se tam může kdykoliv vrátit. Aby věděl, že tam ke každému padne trochu tý lásky aspoň ze strany pravidel, změn a jiných věcí.

To vše samozřejmě vedlo k tomu, že se CM stala tím co je. A jestli tohle čte někdo z jinýho serveru, řeknu vám jediný. Za to co CM dokázala, co dokázala komunita a admin team udělat je neuvěřitelný. A dám ruku do ohně za to, že se tu najde minimálně sto lidí, kterým navždy náš server zůstane v srdci. Včera. Dnes. Zítra. Navždy.

Nyní tu jsme ve stavu, ke kterému jsem doufal že nikdy nedojde. Jedná se o fatální propad serveru jak z pohledu online hráčů, hlasování tak i hodnocení. At děláme co děláme, propady jsou stále větší a větší. Je to jako vir, víte o tom že tu je, snažíte se ho odstranit ale i tak tu je a šíří se. Jak jsem ale psal a psát budu, naděje umírá poslední, ale když se podíváte co upřednostní komunita za servery narozdíl od těch kvalitnějších (i CM). Tak tak si stále opakuji, jak jsme to tehdy dokázali.

Tvrdí se, že Minecraft jako takový upadá. Jenže, když se podíváš na žebříčky, Minecraft je stále v TOP. Třeba například v Youtube Rewindu 2019 je Minecraft nejnahrávanější hra na Lets Playe a tedy i nejsledovanější na Lets Playe. Pak se koukneš na zahraniční servery ke zjistíš, že servery co dříve měli davcet tisíc online hráčů dneska mají přes den okolo 500. Tak upadá ten Minecraft nebo nebo ne? Je tu mnoho a mnoho hráčů, který jsou nikde? Samozřejmě nemůžeme tu srovnávat zahraniční youtubery/minecraft servery ale u nás patří Minecraft taky k TOP Lets Playovaným videím atd. Tak kde to všechno je? To většina hráčů kouká a nehraje? Kdo ví...

Mnoho hráčů se mě ptá, proč mě to stále baví dělat server, když doslova po takovém úpadku hráčů, by to každý vzdal. No odpověď je, že pořád nejsem spokojený s tím, jak to vše dopadlo. Navíc, server byl můj hlavní příjem, již dávno není, je to mnou braný jako vedlejší aktivita. A faktem zůstává, že s ukončením CM bych sice věděl co dělat, ale ztratilo by to to kouzlo, bylo by ticho, žádný problémy, žádný hráči, žádný kamarádi?! A hlavně bych to vzdal a se mnou by muselo mnoho dalších lidí. Někdy k tomu ale musí přijít, že....?

S těmi všemi vzpomínkami, když si sednu a zamyslím se, a představím si starou CM. První lobby, první Annihilation, první BedWars, první Prison... první server. Cítím něco jako potěšení, že jsme společně vytvořili vzpomínku. Něco, kde hráči si věřili, něco kde si někdo našel i vztah a lásku, něco kde si někdo našel kvůli tomu i práci nebo-li server s srdcem. Tohle je ta jedinečnost.

V roce 2018 výroční téma nevyšlo a ani se nijak neslavilo pět let, důvodů je mnoho. Jedním z nich je ten, že rok 2018 byl pro server doslova fatální. A v roce 2019 jsme se snažili z této díry, do které se CM zakopala vyhrabat. Pro ty co neví, co se dělo v 2018, tak připomenu špatné změny ve VIP, Mojang Eula, Online Mode a rm -rf /srv. Tyto čtyři věci, stejně jako roční období dokázali dát hřebíky na rakev serveru pěkne znát. Proto jsem minulý rok nevydal žádné téma, nepřišlo mi vhodné, něco shrnovat když to mělo takový fail.

Mojang Eula, to je kapitola sama o sobě. Někteří si zde myslí, že jsme byli dotlačený na základě EULY do online-modu. Což není pravda. Online-mode byl můj výmysl, jelikož jsem doufal, že to dopadne jinak. S tím vším ale v roce 2018, to dopadlo jak to dopadnout má - blbě. Jak jsem pak ve výsledku psal, CM je a bude warez server a do svého konce jím bude. Tehdy s změnou na online-mode odešlo mnoho hráčů, což byl fatální hřebík a k tomu 4x WIPE za jeden rok celého serveru v jednom roce. Jednou na 1.12, pak přechod na online-mode, přechod na offline-mode a pak můj slavný kousek s rm -rf /srv kdy jsem smazal půlku serveru nadobro. Byl to hard rok, ale přežili jsme ho. Na cestě k lepším zítřkům jsou i špatný cesty. Jenom mi nepřijde fér od Mojangu, že jsme byli kontrolovaný my a né jiný servery. Nevím jestli to mám brát jako poctu nebo jako urážku.

Dnes
Letos v roce 2019, jak jsem psal, jsme se snažili z toho všeho vyhrabat. Zavést nové věci, zavést slíbené věci. Zavést to co hráči chtěli, více s nimi o nápadech komunikovat, dávat jim přehled o změnách a rozhodovat o tom, co by bylo a nebylo lepší.

I po tom všem, se dá rok 2019 považovat za dobrý i špatný rok. Dobrý z důvodu mnoha updatů, špatný z důvodu poklesu hráčů. Víš když se nad tím zamyslíš, co CM dělá blbě. Proč nikoho nezaujme, denně se připojí stovky nových hráčů, co se ale odpojí a odehrají tu max 10 minut. Špetka z toho tu zůstane, proč ale? Ono z malé části, možná nebude problém u nás. Samozřejmě je to aktuálně způsobeno tím, že je doslova bordel ve verzích, dost věcí je zabugovaných a hráči, co vyžadují třeba WE, tak prostě na Creativu bez WE hrát nebudou. Holt musí počkat až vše bude na jedné verzi bez bugů.

Ale podívejme se třeba na takový samotný Minecraft. CraftMania vznikla dnes před 6 lety, tedy v roce 2013. Veřejná se stala až v únoru 2014. Roky 2013 až 2015 jsou u Minecraftu považovány za nejlepší časy. V těchto letech vzniklo mnoho serverů. Pamatuji si Hypixel, co měl 2 tisíce hráčů a Mineplex, co měl deset tisíc. Pamatuji si, jak na českém minecraftu byly servery jako Bycraft, na prvním žebříčku byl je a stále bude Survival-Games. A náš jediný cíl, byl být mezi nimi. A taky že se tak stalo, mnoho hráčů si pamatuje stovky až tisíce hráčů na CM. Nikdo si ale nepamatuje proč tomu tak bylo. Napovím, bylo to období konec 1.8 verze. Dál už všichni ví, co následovalo.

Mnoho hráčů hejtí a do dneška hejtí CM, že přešla tehdy na novější verze. Musím sám uznat, že tehdy jsme měli počkat. Kdybych já nebyl tak nadšený z nový verze a prakticky instantně neměnil CM na 1.9, kterou nikdo tehdy nechtěl. Nemuseli by jsme dneska u čtení tohoto tématu držet kapesník. Proto jsem se snažil s verzí 1.13 počkat, problém je, že vyšla 1.14, kterou chtěl každý jenže 1.14 je zase hřebík pro samotný Minecraft, a tak nezbývá než čekat na 1.15, která již vyšla ale není to nic slavného. A tak si říkáte, s každým updatem odejdou a přijdou nový hráči, ale v celkovým výsledku stejně prakticky odejdou. Protože čím vyšší verzi CM má, tím nižší je počet hráčů. A může být ten počet hráčů nižší než je teď, aby jsme četli za rok další výroční téma?

Bojím se toho co přijde a nevím ani zda to chci vědět. Ale nikdy nepoznáte budoucnost, pokud k ní nepřijdete blíž. S novou verzí se také snažíme plnit staré cíle, aby každý server měl svůj cíl. Svůj end game. Svoje poslání. Svojí komunitu. Chceme aby každý server byl jiný i když jsou si v základu podobný... př. Survival a Vanilla nebo Skyblock a Vanilla-Skyblock. Počkat? Vanilla-Skyblock? Ne SkyCloud :).

Je tu ale ještě jedna věc, o které by měl každý vědět. Před měsícem to byl rok, od mého smazání serverů se přece nic už podobného stát nemůže. Všem jsme ale záměrně nedávno lhali. Chyba zvaná "crash disku" se opravdu nestala, jelikož jak někoho správně napadlo... co zálohy? A navíc disky jsou dělený na raid pole (prostě na části, co neví), tak jak se to mohlo stát? No tu noc, kdy se to stalo, se toho stalo opět klasicky hodně v jednu blbou chvíli. Měla se updatovat MySQL nebo-li databáze z verze 5.7 na 8.0. Je to potřeba pro naše budoucí plány s VIP synchronizacemi atd. Jenže já hlupák nevypl zálohy a tak se zálohovací scripty nemohly připojit na vypnutou databázi a vytvořili 20kb zipy, které nahráli a přepsali všechny starý zálohy (jelikož taková debilní chyba se ještě nikdy nestala). No a samozřejmě update databáze se nepovedl. A to je důvod, proč zmizely statistiky...

Za rok 2019 jsme měli hlavních pár plánů, prvním z nich byl zavést veřejnou API. To se nám podařilo jelikož na jaře jsme spustili https://api.craftmania.cz tedy veřejnou API, kterou nikdo v CZ/SK nemá. A dáváme tak přístup k datům, které hráči mají na serveru a dáváme tak možnost všem kdo umí programovat jakkoliv nakládat bez omezení. Samozřejmě bez úprav, pouze na čtení. Na světě je málo serverů, které by toto nabízeli a já sám znám pár serverů, který bych napočítal na svých rukách a jednimi z nich je CM. PS: Api je open-source.

Dalším krokem bylo pozměnit updaty. Chtěli jsme zavést revize, které tu dříve byly a každý si je chválil. Poté tu byly dev blogy a poté? No nic, a tak jsme se vrátili a vše spojili a vytvořili https://changelog.craftmania.cz tedy web, přímo zaměřený na změny a třešničkou na dortu je oznamování o změnách a zobrazování v lobby po připojení.

Dále jsme měli v plánu zavést webový statistiky, leaderboardy a celkově pozměnit a vytvořit serverovou ekonomiku. Jak globální tak postavenou na délce hraní. Tento projekt je nazvaný jako CraftEconomy a jedná se o něco, co mají pouze největší servery. Vlastní ekonomiku a statistiky propojené s API a všemi našimi pluginy, tak aby hráč měl lepší pocit z hraní (odměny) a mohl si nastavit více než jinde. Hráči z 1.14 mi určitě dají za pravdu, že je to lepší a že se snažíme udělat a pozměnit hratelnost všech serverů. Beta web o statistikách je na https://stats.craftmania.cz

A v neposlední řadě je tu nové lobby, které přineslo na server něco, co má špetka serverů. A to vlastní příběh. Příběh, který má mnoho dějových linek. Zatím v ní hraji pouze já a Zillzi a pár NPC postav ale nevylučuji, že se tam nemohou objevit i jiné lidi z AT nebo dokonce hráči. Uvidíme jak se vše bude odkrývat, zatím je vše v přípravách. Až čas ukáže, pravý čas.

V roce 2019 se připojilo 218 tisíc nových hráčů, celkem 36 tisíc z nich hrálo na serveru pravidelně. Z 36 tisíc hráčů bylo 21 tisíc originálek. Celkově bylo za rok 2019 okolo 19 výpadků v celkový době 9 hodin. Bylo nakoupeno 476 VIP/balíčků na Storu. Bylo uděleno přes 9 tisíc trestů. Hráči nahráli okolo 1,7 milionů hodin.

Zítra
V dalším roce na nás čeká mnoho updatů, změn a vylepšení, jak to tak vždycky bývá. Vždycky jsem zde psal, co nového CM zavede, letos to ale udělám jinak. Nenapíšu nic. Říkáš si proč? Však my chceme vědět, co máš v plánu Waku. Víš po šesti letech jsem se naučil, konečně, nepsat nový věci a slibovat. Řeknu ti jenom jedno, věř mi, věř nám a všichni budeme doufat, že se nám podaří, dostat CM z "černý díry" starých a špatných verzí. Protože pokud by se tak nestalo je toto zřejmě poslední výroční téma, které čteš.

Nemám v plánu skončit, ale pokud ani 1.15 servery neuspějí, CM neuspěje, nezaujme. Tak bude rok 2020 tím pravým rokem k zakončení jedné dekády v našem srdci.
 

Komentáře

Status
Uzamknuto, nelze přidávat odpovědi.
Ono si člověk vždycky pamatuje hlavně ty dobré věci, ale když se nad tím někdo zamyslí, tak dojde k názoru, že to vždycky a všechno mělo svoje chyby a nebylo jich ani málo. Pokud zase něco hodně nenaláká lidi, tak se z toho ten server asi už nevyhrabe, ale stejně držím palce.
 
Je dobře, že si uvědomuješ že je lepší skončit na 50 lidech denně než to nechat umřít úplně. Na druhou stranu, je to taky možnost, jak zkusit něco, co by nikdo jinak nezkusil (když by se končilo), třeba jen na týden.

Já už na serveru nehraji, snad při přechodu na 1.9 mě to přestalo bavit. Docela mě štvalo, že jedinej českej server s docela vpohodě komunitou si to tak pokazil, i když to mělo svoje výhody. Zlomy pro mě byly ale 2, ten první byl 1.9 a druhý drama s PVNSTem - viděl jsem, jak hráči nadávaj na CM protože vykopli YT. Bruh. I lidi, o kterých jsem si myslel, že jsou v pohodě, odešli a nadávali, že majitel je kokot. No co, docela mi to rvalo srdce, a protože jsem asi srab, tak jsem taky quitnul.

Anyway, hodně štěstí, snad se ti to podaří oživit celé znovu.
 
Najlepšie roky boli 2015-2016. Moc veľa hráčov hralo prevažne Skywars a Bedwars. Odkedy prišla aktualizácia na Skywars 2.0 tak hráčov pomaly ubúdalo, následne prišla osudová verzia Minecraftu, ktorá zmenila PVP techniku, ktorá nie je úplne hodná na súboje v PVP. Hráčov to prestávalo postupne baviť aj preto, lebo ak odišli hráči ktorým server chutil, tak odišli aj hráči, ktorí si uvedomili ako komunita pvpčkárov ubudla. Dosť veľa vecí sa pokazilo. Ťažko CM zaradí radiacu páku smerom na najvyšší stupeň. To by bol zázrak, keby sa stalo niečo, čo je buď málo pravdepodobné alebo veľmi nepravdepodobné. Ja na mieste @MrWakeCZ by som to vzdal a venoval sa veciam v reálnom živote alebo skúsil založiť nový server, ale to by nebolo pravé orechové a bola by to investícia času opäť na dlhé obdobie. YouTuberi robia reklamy na server a ostatné servery trpia, generácia hráčov odchádza z virtuálneho života do reálneho a aj to má dopad na server ako taký.. Držím palce, nech CM žije aj naďalej. Takže tak
 
No, na toto musím zareagovat protože při čtení jsem lapala po dechu jak jsem vzpomínala na staré lobby, minihry, prison prostě Minecraft se vytrácí ikdyz je v top tak kleslo to ta komunita a především slušnost. Pamatuji si ty 2015 časy creative přecpané je mi z toho do breku jak v 2017 to kleslo. 2015-2016 Forever ty jsi tu pro nás byl vždy Waku a my ti děkujeme (y)
 
Čau Waku, hezky jsi to napsal. Neber to ode mě nějak špatně, jen bych ti chtěl napsat můj pohled na věc, jakožto bývalý hráč tvého serveru. Už to bude nějaká doba co jsme tam se Seussem poprvé začali hrát a musím říct, že v tu dobu co jsme tam přišli to bylo super... všude plno lidí, když jsi něco potřeboval lidi byli ochotný a pomohli ti, kamarádské prostředí až na pár vyjímek. Hráli jsme tam docela dlouho nejvíce jsme si dělali redstone systemy na survivalu někdy jsme hráli bedwars a pak jsme přešli na vanillu kde jsme si udělali partu lidí s kterýma budeme na místě co nikdo nenajde a byla to taková zkouška důvěry jestli někdo z té naší party neportne někoho atp (to byla největší zábava pro mě, mít partu lidí každý si staví svůj domeček a vy vidíte jak vám vyrůstá nová vesnička). Tak a teď k té horší stránce serveru - já když příjdu na server, který je první v ČR (v tu dobu) a je tam vše super jak už jsem popsal výše, tak opravdu nečekám, že se potkám s adminem, kterým je 13ctiletý kluk, který vám dá klidně perma ban za to že ho zabijete na bedwars... To byla první zkušenost s adminem tvého serveru. Takže jsme napsali na forum dostali jsme unban a ten admin pár dní na to přišel i o práva, což by se dalo říct, že to vše funguje jak má. Teď ještě napíšu druhou zkušenost s adminem tvého serveru a pak ti už konečně napíšu proč tohle všechno píšu... Takže všechno pokračuje... sehnal jsem partu na Vanille, super lidi, komunikujeme na ts, vesnička roste všechno paráda lepší hra ani neexistuje... Admin Misery (a ještě helper nějaký myslím) se rozhodne, že začne hrát na Vanille... I když jsem měl špatnou zkušenost s adminama toho serveru nebral jsem Miseryho nějak špatně, ale když zjišťujete, že on jako hráč (ale s admin právy) se portuje kam chce na vanille (vanilla je místo kde se nemůžete portovat ani využívat jakékoliv příkazy a proto je to taková výzva) tak vás to rozčílí, protože jsem byl v přesvědčení, že admin je člověk co mi má pomáhat ve hře. A tento admin začal s portováním a nakonec si i givoval věci na vanille což mi nepřišlo úplně normální a kazil tím hru všem co tam hráli. Takže teď to hodně zkrátím - nakonec jsem z mojí strany usoudil, že je zbytečné se hádat s adminem a přistoupil jsem na to, že jsou někde na svém místě a budou si dělat svoje věci a nám nebudou nijak kazit zážitek ze hry, takže jsem adminovi Miserymu napsal a usmířili jsme se... po nějaké době jsem napsal Miserymu jestli by chtěl vidět co jsme za tu dobu s mým týmem vytvořili a on že jo, tak jsem ale napsal, aby se portl jako admin, aby nemohl někomu vyzradit údaje kde jsme = souhlasil a hned potom to řekl svému spojenci, který nám to pak přišel všechno hned zničit a sebrat. Takže po delším řešení s tebou Waku a dalšími lidmi jsi nám tam snad vrátil čas a stejně jsme přišli o věci, takže už se nikomu ani nechtělo hrát a po takové zkušenosti co se může stát ze strany admina to bylo strašný. Ten admin taky po nějaké době přišel o práva... Tak a teď příjde doba jak mě znáš Waku... chodil jsem do tý hry už spíš jen provokovat a vyvolávat hádky a dá se říct testovat tvoje adminy... To si určitě pamatuješ jak jsem ti nahlašoval každou chvíli někoho kdo se choval špatně nebo udělal něco špatně a víš proč jsem to dělal ? Aby nikdo další novej kdo na ten server příjde nemohl mít stejnou zkušenost jakou jsem měl já s adminama na tom serveru, když jsem tam začínal. Já jsem byl ten kdo chtěl aby ten server byl lepší jako ty... mě bavilo, když tam přišli nový, zábavný, chytrý lidi, ale tyhle tvoji admini je buď vyhnali nebo zabanovali. Ty máš jednu špatnou vlastnost, ikdyž já nevím jestli je špatná... Snad mě pochopíš co ti chci říct - ty tvůj admin tým chráníš jako kdyby jsi to byl ty sám... prostě všem věříš tak pevně, že si nedokážeš připustit, že by někdo mohl udělat chybu a skočil by jsi do ohně kvůli tomu... což je na jednu stranu dobrá vlastnost, že držíš s týmem, ale co když ty ostatní lidi v tom týmu nedrží stebou, tak k čemu to je ? Třeba jen podle mě, kdyby jsi tu měl doteď adminku Zuzik co tu byla dřív, tak věřím tomu že by tu bylo i těch 1000 lidí pořád. Je to hlavně o AT a ty jsi to vždy moc podceňoval. Vlastně si řekni sám kolika lidem jsi dal přístup do databáze? Ty sis ty lidi vybral do AT a pak jsi jim stejně nevěřil :D Takže jsi věděl, že to bude na piču, ale nechal sis je tam. Lepší nemít žádný adminy než adminy co přidělaj starosti akorát... admin ti má pomoct od starostí a umět si vyřešit problémy sám a né aby s každou píčovinou chodili za tebou, ale to bylo zase tím, že jsi jim nedal práva... je to koloběh :D už se do toho sám zamotávám... neber to špatně je to můj názor, ale píši to i že bych byl rád, aby jsi to dal zase dohromady, rád bych se přišel někdy podívat na Vanillu a postavit si domeček a zvonek přes redstone :D A chtěl jsem to i napsat aby jsi mě pochopil, proč jsme vždy proti těm adminům byl tak vysazenej... a to jsem tu popsal 2 hlavní problémy o tom ostatním ani nemluvím. Ale zase abych jen nepomlouval adminy, tak dobré vzpomínky mám na :

Krosta - chytrý člověk co si dokáže poradit s jakoukoliv situací
Sepi - Uměl udělat pořádek na serveru v klidu a s normálním vyjadřováním
Standa - vždy pohoda pokec
ještě jich tam pár bylo sorry, že už si nepamatuji...

a vlastně teď naposled co jsem tam hrál u tebe, tak to byla hrůza... to jsem si mohl dělat co jsem chtěl na discordu co jsem jim řekl, tak udělali a když ne, tak jsem je stejně podělal nějak, takže kohokoliv jsem chtěl najít ani cheaty jsem nepotřeboval, protože ty admini mě normálně naportovali kde jsem chtěl.

Takže tak Waku hezký svátky a snad se ti to povede ještě vytáhnout no.
 

Každý rok, v tuhle dobu tu sedím, a říkám si, co já sakra budu psát. Co bych měl sdělit lidem na serveru, lidem kteří sledují náš server, lidem kteří věří v nás, našim hráčům. Popravdě to nikdy nevím, ale vím jedno že letos to bude opravdu od srdce.

Víš ono bych si tu mohl stěžovat jak je svět na prd, jak se támhle válčí, a kvůli tomu se mění něco támhle. Jak nějaká firma zavede to, a projeví se to i na hratelnosti samotného Minecraftu. Ne to já nemusím jelikož jsem to dělal roky před. Každý rok tu píšu téma, téma které má shrnout to, co se dělo na serveru a nastínit to, co se bude dít dál. Jakožto majitel, musím mít logicky přehled o všem, a jít přes ty překážky nějakou cestou, která se naskytne každý den... stejně tak jako včera, dnes a zítra.

Včera
Když jsem zakládal server, byl to server pro kamarády, nebyl jsem na něm první a tisíckrát omletá věta. Kterou zde zná každý, to že z toho bude velký server jsem věděl, věděl jsem to protože jsem to chtěl. A když něco chceš, tak to po nějakém úsilí dostaneš. Problém ale nastávává tehdy, když ta věc nebo prostě to co chceš je tak daleko, že nevíš zda tam dojdeš. Pak jenom sedíš a přemýšlíš jestli máš pokračovat, jestli se to opravdu vyplatí, nic ti nevychází, všechno zkazíš, všichni od tebe odejdou, pomluví tě, seřvou tě a zapomenou na tebe. A ukážou se až když to nebudeš čekat. Má to tedy cenu pokračovat? Má jelikož i kapitáni lodí jsou na své lodi až do potopení.

CraftMania jako server je úspěšný server, server který z pěti slotů dostal až na 1. server na několik dní a překonal všechny, překonal sám sebe. O to víc mi to rve srdce každý večer, když tam vidím pod sto hráčů online. Ty tisíce hodin plánování, ty tisíce spravování, ty tisíce hodin s komunitou, ty tisíce hodin které tam strávili lidi zdarma aby jenom někam patřili, ty miliony vzpomínek co tu s námi vždycky budou. To v tom serveru je a ještě víc mi to rve srdce když v žebříčku serverů jsou servery, který trestají hráče jak se jim zachce, servery který existují méně jak rok a vytahují se, jak jsou největší, jak dokázali porazit někoho, kdo tu je šest let.

Nechápu a naprosto se mi příčí, jak mohou existovat servery kde je hlavním trhákem trolení, spíš že to hráči hledají. Dřív se dělaly servery aby byly unikátní, aby měli něco, co nemají ostatní.. dneska? Servery protlačený Youtubery. Když CM začínala, každý mi říkal, že to nemá šanci, že jsou tu SG, GT a jiný, který mají stovky a my jenom desítky. Nepotřebovali jsme Youtubery i přes to, že je každý server měl. Nepotřebovali jsme žádnou podporu, spoléhali jsme na jedno, na to aby každý hráč který navštíví server, tak aby mu zůstal v srdci. Aby věděl, že se tam může kdykoliv vrátit. Aby věděl, že tam ke každému padne trochu tý lásky aspoň ze strany pravidel, změn a jiných věcí.

To vše samozřejmě vedlo k tomu, že se CM stala tím co je. A jestli tohle čte někdo z jinýho serveru, řeknu vám jediný. Za to co CM dokázala, co dokázala komunita a admin team udělat je neuvěřitelný. A dám ruku do ohně za to, že se tu najde minimálně sto lidí, kterým navždy náš server zůstane v srdci. Včera. Dnes. Zítra. Navždy.

Nyní tu jsme ve stavu, ke kterému jsem doufal že nikdy nedojde. Jedná se o fatální propad serveru jak z pohledu online hráčů, hlasování tak i hodnocení. At děláme co děláme, propady jsou stále větší a větší. Je to jako vir, víte o tom že tu je, snažíte se ho odstranit ale i tak tu je a šíří se. Jak jsem ale psal a psát budu, naděje umírá poslední, ale když se podíváte co upřednostní komunita za servery narozdíl od těch kvalitnějších (i CM). Tak tak si stále opakuji, jak jsme to tehdy dokázali.

Tvrdí se, že Minecraft jako takový upadá. Jenže, když se podíváš na žebříčky, Minecraft je stále v TOP. Třeba například v Youtube Rewindu 2019 je Minecraft nejnahrávanější hra na Lets Playe a tedy i nejsledovanější na Lets Playe. Pak se koukneš na zahraniční servery ke zjistíš, že servery co dříve měli davcet tisíc online hráčů dneska mají přes den okolo 500. Tak upadá ten Minecraft nebo nebo ne? Je tu mnoho a mnoho hráčů, který jsou nikde? Samozřejmě nemůžeme tu srovnávat zahraniční youtubery/minecraft servery ale u nás patří Minecraft taky k TOP Lets Playovaným videím atd. Tak kde to všechno je? To většina hráčů kouká a nehraje? Kdo ví...

Mnoho hráčů se mě ptá, proč mě to stále baví dělat server, když doslova po takovém úpadku hráčů, by to každý vzdal. No odpověď je, že pořád nejsem spokojený s tím, jak to vše dopadlo. Navíc, server byl můj hlavní příjem, již dávno není, je to mnou braný jako vedlejší aktivita. A faktem zůstává, že s ukončením CM bych sice věděl co dělat, ale ztratilo by to to kouzlo, bylo by ticho, žádný problémy, žádný hráči, žádný kamarádi?! A hlavně bych to vzdal a se mnou by muselo mnoho dalších lidí. Někdy k tomu ale musí přijít, že....?

S těmi všemi vzpomínkami, když si sednu a zamyslím se, a představím si starou CM. První lobby, první Annihilation, první BedWars, první Prison... první server. Cítím něco jako potěšení, že jsme společně vytvořili vzpomínku. Něco, kde hráči si věřili, něco kde si někdo našel i vztah a lásku, něco kde si někdo našel kvůli tomu i práci nebo-li server s srdcem. Tohle je ta jedinečnost.

V roce 2018 výroční téma nevyšlo a ani se nijak neslavilo pět let, důvodů je mnoho. Jedním z nich je ten, že rok 2018 byl pro server doslova fatální. A v roce 2019 jsme se snažili z této díry, do které se CM zakopala vyhrabat. Pro ty co neví, co se dělo v 2018, tak připomenu špatné změny ve VIP, Mojang Eula, Online Mode a rm -rf /srv. Tyto čtyři věci, stejně jako roční období dokázali dát hřebíky na rakev serveru pěkne znát. Proto jsem minulý rok nevydal žádné téma, nepřišlo mi vhodné, něco shrnovat když to mělo takový fail.

Mojang Eula, to je kapitola sama o sobě. Někteří si zde myslí, že jsme byli dotlačený na základě EULY do online-modu. Což není pravda. Online-mode byl můj výmysl, jelikož jsem doufal, že to dopadne jinak. S tím vším ale v roce 2018, to dopadlo jak to dopadnout má - blbě. Jak jsem pak ve výsledku psal, CM je a bude warez server a do svého konce jím bude. Tehdy s změnou na online-mode odešlo mnoho hráčů, což byl fatální hřebík a k tomu 4x WIPE za jeden rok celého serveru v jednom roce. Jednou na 1.12, pak přechod na online-mode, přechod na offline-mode a pak můj slavný kousek s rm -rf /srv kdy jsem smazal půlku serveru nadobro. Byl to hard rok, ale přežili jsme ho. Na cestě k lepším zítřkům jsou i špatný cesty. Jenom mi nepřijde fér od Mojangu, že jsme byli kontrolovaný my a né jiný servery. Nevím jestli to mám brát jako poctu nebo jako urážku.

Dnes
Letos v roce 2019, jak jsem psal, jsme se snažili z toho všeho vyhrabat. Zavést nové věci, zavést slíbené věci. Zavést to co hráči chtěli, více s nimi o nápadech komunikovat, dávat jim přehled o změnách a rozhodovat o tom, co by bylo a nebylo lepší.

I po tom všem, se dá rok 2019 považovat za dobrý i špatný rok. Dobrý z důvodu mnoha updatů, špatný z důvodu poklesu hráčů. Víš když se nad tím zamyslíš, co CM dělá blbě. Proč nikoho nezaujme, denně se připojí stovky nových hráčů, co se ale odpojí a odehrají tu max 10 minut. Špetka z toho tu zůstane, proč ale? Ono z malé části, možná nebude problém u nás. Samozřejmě je to aktuálně způsobeno tím, že je doslova bordel ve verzích, dost věcí je zabugovaných a hráči, co vyžadují třeba WE, tak prostě na Creativu bez WE hrát nebudou. Holt musí počkat až vše bude na jedné verzi bez bugů.

Ale podívejme se třeba na takový samotný Minecraft. CraftMania vznikla dnes před 6 lety, tedy v roce 2013. Veřejná se stala až v únoru 2014. Roky 2013 až 2015 jsou u Minecraftu považovány za nejlepší časy. V těchto letech vzniklo mnoho serverů. Pamatuji si Hypixel, co měl 2 tisíce hráčů a Mineplex, co měl deset tisíc. Pamatuji si, jak na českém minecraftu byly servery jako Bycraft, na prvním žebříčku byl je a stále bude Survival-Games. A náš jediný cíl, byl být mezi nimi. A taky že se tak stalo, mnoho hráčů si pamatuje stovky až tisíce hráčů na CM. Nikdo si ale nepamatuje proč tomu tak bylo. Napovím, bylo to období konec 1.8 verze. Dál už všichni ví, co následovalo.

Mnoho hráčů hejtí a do dneška hejtí CM, že přešla tehdy na novější verze. Musím sám uznat, že tehdy jsme měli počkat. Kdybych já nebyl tak nadšený z nový verze a prakticky instantně neměnil CM na 1.9, kterou nikdo tehdy nechtěl. Nemuseli by jsme dneska u čtení tohoto tématu držet kapesník. Proto jsem se snažil s verzí 1.13 počkat, problém je, že vyšla 1.14, kterou chtěl každý jenže 1.14 je zase hřebík pro samotný Minecraft, a tak nezbývá než čekat na 1.15, která již vyšla ale není to nic slavného. A tak si říkáte, s každým updatem odejdou a přijdou nový hráči, ale v celkovým výsledku stejně prakticky odejdou. Protože čím vyšší verzi CM má, tím nižší je počet hráčů. A může být ten počet hráčů nižší než je teď, aby jsme četli za rok další výroční téma?

Bojím se toho co přijde a nevím ani zda to chci vědět. Ale nikdy nepoznáte budoucnost, pokud k ní nepřijdete blíž. S novou verzí se také snažíme plnit staré cíle, aby každý server měl svůj cíl. Svůj end game. Svoje poslání. Svojí komunitu. Chceme aby každý server byl jiný i když jsou si v základu podobný... př. Survival a Vanilla nebo Skyblock a Vanilla-Skyblock. Počkat? Vanilla-Skyblock? Ne SkyCloud :).

Je tu ale ještě jedna věc, o které by měl každý vědět. Před měsícem to byl rok, od mého smazání serverů se přece nic už podobného stát nemůže. Všem jsme ale záměrně nedávno lhali. Chyba zvaná "crash disku" se opravdu nestala, jelikož jak někoho správně napadlo... co zálohy? A navíc disky jsou dělený na raid pole (prostě na části, co neví), tak jak se to mohlo stát? No tu noc, kdy se to stalo, se toho stalo opět klasicky hodně v jednu blbou chvíli. Měla se updatovat MySQL nebo-li databáze z verze 5.7 na 8.0. Je to potřeba pro naše budoucí plány s VIP synchronizacemi atd. Jenže já hlupák nevypl zálohy a tak se zálohovací scripty nemohly připojit na vypnutou databázi a vytvořili 20kb zipy, které nahráli a přepsali všechny starý zálohy (jelikož taková debilní chyba se ještě nikdy nestala). No a samozřejmě update databáze se nepovedl. A to je důvod, proč zmizely statistiky...

Za rok 2019 jsme měli hlavních pár plánů, prvním z nich byl zavést veřejnou API. To se nám podařilo jelikož na jaře jsme spustili https://api.craftmania.cz tedy veřejnou API, kterou nikdo v CZ/SK nemá. A dáváme tak přístup k datům, které hráči mají na serveru a dáváme tak možnost všem kdo umí programovat jakkoliv nakládat bez omezení. Samozřejmě bez úprav, pouze na čtení. Na světě je málo serverů, které by toto nabízeli a já sám znám pár serverů, který bych napočítal na svých rukách a jednimi z nich je CM. PS: Api je open-source.

Dalším krokem bylo pozměnit updaty. Chtěli jsme zavést revize, které tu dříve byly a každý si je chválil. Poté tu byly dev blogy a poté? No nic, a tak jsme se vrátili a vše spojili a vytvořili https://changelog.craftmania.cz tedy web, přímo zaměřený na změny a třešničkou na dortu je oznamování o změnách a zobrazování v lobby po připojení.

Dále jsme měli v plánu zavést webový statistiky, leaderboardy a celkově pozměnit a vytvořit serverovou ekonomiku. Jak globální tak postavenou na délce hraní. Tento projekt je nazvaný jako CraftEconomy a jedná se o něco, co mají pouze největší servery. Vlastní ekonomiku a statistiky propojené s API a všemi našimi pluginy, tak aby hráč měl lepší pocit z hraní (odměny) a mohl si nastavit více než jinde. Hráči z 1.14 mi určitě dají za pravdu, že je to lepší a že se snažíme udělat a pozměnit hratelnost všech serverů. Beta web o statistikách je na https://stats.craftmania.cz

A v neposlední řadě je tu nové lobby, které přineslo na server něco, co má špetka serverů. A to vlastní příběh. Příběh, který má mnoho dějových linek. Zatím v ní hraji pouze já a Zillzi a pár NPC postav ale nevylučuji, že se tam nemohou objevit i jiné lidi z AT nebo dokonce hráči. Uvidíme jak se vše bude odkrývat, zatím je vše v přípravách. Až čas ukáže, pravý čas.

V roce 2019 se připojilo 218 tisíc nových hráčů, celkem 36 tisíc z nich hrálo na serveru pravidelně. Z 36 tisíc hráčů bylo 21 tisíc originálek. Celkově bylo za rok 2019 okolo 19 výpadků v celkový době 9 hodin. Bylo nakoupeno 476 VIP/balíčků na Storu. Bylo uděleno přes 9 tisíc trestů. Hráči nahráli okolo 1,7 milionů hodin.

Zítra
V dalším roce na nás čeká mnoho updatů, změn a vylepšení, jak to tak vždycky bývá. Vždycky jsem zde psal, co nového CM zavede, letos to ale udělám jinak. Nenapíšu nic. Říkáš si proč? Však my chceme vědět, co máš v plánu Waku. Víš po šesti letech jsem se naučil, konečně, nepsat nový věci a slibovat. Řeknu ti jenom jedno, věř mi, věř nám a všichni budeme doufat, že se nám podaří, dostat CM z "černý díry" starých a špatných verzí. Protože pokud by se tak nestalo je toto zřejmě poslední výroční téma, které čteš.

Nemám v plánu skončit, ale pokud ani 1.15 servery neuspějí, CM neuspěje, nezaujme. Tak bude rok 2020 tím pravým rokem k zakončení jedné dekády v našem srdci.
Musím uznať, veľmi pekne napísané. Som jeden z veľmi, ale veľmi starých hráčov, čo tu hrávali na úplných začiatkoch. Odohrál som veľmi, ale veľmi veľa hodín na PRISON 1.0. Boli to moje najlepšie časy, najlepšie obdobia čo sa hrania týče. Musím za ne poďakovať. Tebe, hráčom a každému, kto na serveru bol, takže týmto, ĎAKUJEM <3. Po ukončení PRISON 1.0 som sa na 2.0 tešil, ale bola to chyba....

Tebe Waku a zvyšku tímu držím palce, nech CM v roku 2020 vybehne, ukáže hráčom, kto je tu pánom.Aj keď už tu dlhú dobu nehrám, pretože server mi neponúka to, čo by som chcel. Survival, Skyblock a podobné ma nikdy nebavili a jak som vyššie spomínal, tak som tu hrával jedine prison.


PS.: Pokiaľ by rok 2020 nevyšiel, nestrácaj hlavu. Skús zvážiť presun na 1.8čku, nového prisonu a nových vecí ;), predsa... Skyblock, Survival, ap. sú už celkom zastaralé a moc ľudí to nebaví...
 
cm bol taky prvy a jediny server, kde som sa dokazala usadit, pretoze tam boli proste super ludia, bolo to vsetko take farebne, otvorene, proste bolo to pekne. zacala som hrat pred piatimi rokmi, ked som mala 9 a 2015, 2016 boli najlepsie roky... ja som nic ine nerobila, iba som cely vikend presedela nad anni ktoru som ani hrat nevedela, ale mala som zabavu...kazdy bozi den, po skole som nevylozila desiatovac ale isla rovno hrat.
mrzi ma vsak ten zhon k horsiemu..a mrzi ma, ze som vysolila € za originalku a nakoniec to dopadlo tak, ze bol opat pre warezakov.
napisem uprimne, ze rok 2020 by mohol byt finalovy rok pre craftmaniu. nic netrva vecne a ty si zasluzis poriadny oddych od tohto vsetkeho.

som rada, ze som tu hrala a ze som mohla byt sucastou tohto serveru. :)
 

TEST

Žádný uživatel není online.
Status
Uzamknuto, nelze přidávat odpovědi.
Top